Volledig scherm
Sanne Riepema © Joost Hoving/AD

Zes vragen over Premium: waarom vragen wij geld voor artikelen?

Over onsOp de website en app van AD staan twee soorten verhalen: verhalen die gratis toegankelijk zijn en verhalen met een geel Premiumlabel. Als je geen abonnement hebt, zijn drie verhalen per maand gratis toegankelijk. Hoe werkt dat precies? Premiumcoördinator Sanne Riepema legt uit.

1. Allereerst: hoe zijn de artikelen te herkennen?
Sommige artikelen, zo'n 20 procent, hebben het label ‘Premium’, te herkennen aan een geel blokje in de rechterbovenhoek. Deze ‘Premium’ verhalen zijn betaalde artikelen. Per maand kun je drie van dit soort artikelen gratis lezen. Daarna wordt lezers gevraagd om een abonnement af te sluiten of hun abonneenummer te koppelen aan hun account. 

De meeste Premiumverhalen vind je in het weekend. Op zaterdag en zondag brengt het AD veel verhalen uit de bijlagen (Magazine, ZO en Z) gebundeld in een dossier genaamd ‘weekend’. 

2. Waarom brengt AD.nl sommige verhalen Premium?
,,De verhalen die we op Premium zetten, zijn alleen bij ons te lezen. Dat zijn exclusieve verhalen waarvoor bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek is gedaan en waar duiding wordt gegeven aan het nieuws. De artikelen waar we trots op zijn”, vertelt Sanne Riepema. Ze is ‘contentplanner’, wat inhoudt dat ze alle artikelen zo goed mogelijk op de site presenteert en zorgt dat lezers ‘waar voor hun geld’ krijgen. Bovendien, zo zegt ze, betaal je óók voor een krant. ,,Voor deze achtergrondverhalen, reportages en interviews is serieus werk verricht. Dat kan online ook niet gratis blijven.” Het snelle nieuws, dat ook op andere nieuwssites beschikbaar is, komt niet achter de betaalmuur.

3. Wat zijn voorbeelden van échte premiumverhalen?
Neem bijvoorbeeld het exclusieve interview met Alexander en Luna Johnson, het Amerikaanse echtpaar waar Ivana Smit verbleef na een nacht stappen voordat ze van het balkon viel. Geen andere Nederlandse krant heeft dit echtpaar eerder geïnterviewd. ,,Dat is waar je als krant écht het verschil mee maakt”, aldus Riepema. Ook de reportage vanuit Rusland over MH17 hoofdverdachte Igor Girkin is een voorbeeld van zo’n exclusief verhaal, net als verhalen waarbij je als lezer wordt geholpen met praktische tips en achtergrondinformatie.

4. Ook columns staan vaak achter de betaalmuur. Waarom zou je als lezer willen betalen voor een mening?Dat vragen meer lezers zich af, weet Riepema. ,,Columns zijn er ook om een mening te vormen en een discussie op gang te brengen. We hebben vaste columnisten op het gebied van politiek, show en sport. Veel van hen kennen een vaste groep loyale lezers. Denk aan Angela de Jong. Zij schrijft wat jij denkt. Iedere columnist schrijft speciaal voor jou en ook die vind je nergens anders.’’

5. Wat levert het voor AD op?
De leescijfers van Premiumverhalen gaan steeds verder omhoog, ziet Riepema. Ook het aantal Premium-abonnees stijgt. Het duurde even, maar ze ziet dat steeds meer lezers bereid zijn te betalen voor journalistiek. Vooral het imago verandert. ,,De eerste periode dacht men: ik ga toch niet voor nieuws betalen, ik ben toch niet gek? Nu denken mensen: ik wil dit verhaal graag lezen, maar dat kan nu niet. Dat is al een groot verschil. Vergelijk het met Netflix en Spotify, vroeger wilde men ook niet betalen voor muziek- of filmdiensten. Dat is nu wel anders.’’

Overigens kostte het ook op de redactie even tijd om de omslag te maken. ,,Eerst was het onduidelijk wat Premium was, nu weten verslaggevers maar al te goed wanneer ze hun verhalen het gele label mee moeten geven. Voorheen werden artikelen nadat ze geschreven waren beoordeeld, nu wordt er ook van tevoren nagedacht over welk verhaal we als Premium willen brengen.’’

6. Wat moet je doen als je gratis artikelen op zijn?
Je kunt wachten tot de volgende maand óf een abonnement afsluiten.  Je kunt al onbeperkt online artikelen lezen voor 1,25 euro per week. Riepema heeft nog een laatste tip: ,,Ontvang je de papieren krant? Dan heb je automatisch toegang tot Premium. Het enige dat je hoeft te doen is je abonneenummer te koppelen aan je profiel op ad.nl/profiel.”

  1. Moet dan nou? Een strip met God?
    Waarom

    Moet dan nou? Een strip met God?

    Lezersvraag - Moet dat nou? De afgelopen maand was er veel te doen rondom twee strips van Dirkjan waarin God voorkwam. Dirkjan is een morsige stripfiguur die elke dag nogal onbehouwen door het leven gaat, op de achterpagina van de krant. God is… dat mag u geheel zelf invullen. Ieder heeft daar zijn eigen beeld en gedachten bij, zijn eigen overtuiging, en daar wil de krant zich niet mee bemoeien. Behalve door op te komen voor de vrijheid je geloof te belijden of niet te belijden, zoals ieder zelf wil. De grondwet in Nederland is er duidelijk over, en dat koesteren wij.
  2. Lezers sturen ons aangrijpende brieven over de Hongerwinter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicatesse’ waren
    Podcast

    Lezers sturen ons aangrijpen­de brieven over de Hongerwin­ter: toen suikerbiet en bloembol een ‘delicates­se’ waren

    ,,Het is een taboe-onderwerp,” stelt verslaggever Bob van Huet in de podcast Achter het Verhaal. Veel overlevenden van de Hongerwinter hebben nooit met hun kinderen gesproken over hun ervaringen tijdens de winter van 1944-1945. ,,Dat merkten we ook aan de brieven die we binnenkregen op de redactie. Het is 75 jaar geleden gebeurd. Veel overlevenden voelen ook wel dat als zij hun verhaal nog kwijt willen, dit wellicht het moment is.”