Blijven doen waar je goed in bent is nog steeds het beste advies
Wat nu weer, baas?Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: 'disruptive innovation'.
Delen per e-mail
Joris moest van zijn baas naar een seminar over 'disruptive innovation'. Hij kreeg daar een nogal angstaanjagend verhaal te horen dat de wereld zoals we die kennen nooit meer dezelfde zal zijn. We leven niet langer in een verandering van tijdperk, maar in een tijdperk van verandering. Disrupt or be disrupted. Moeten Joris en zijn baas zich echt zoveel zorgen maken?
De term 'disruptive innovation' komt van de Amerikaanse hoogleraar Clayton Christensen. Het gaat bijvoorbeeld over Kodak, dat maar stug bleef vasthouden aan ouderwetse fotorolletjes. En toen kwam de digitale camera en die blies het sprookje uit. Oliedom, zeker als je weet dat Kodak die digitale technologie zelf in handen had, maar te lang treuzelde.
En zo ontstond een verhaal gebaseerd op angst: laat je niet overkomen wat Kodak is overkomen. Er staan allerlei kleine start-ups aan de poort van jouw grote en logge bedrijf te rammelen. Je zult je eigen bedrijf pijlsnel moeten gaan disrupten, want anders doet een ander het wel voor je.
Op de schop
Dat verhaal komt uit 1997. En is nog altijd razend populair. Zo zegt Bart Strijker, managing director digital van de Jaarbeurs: ,,Disrupt or die. Als sommige medewerkers zeggen: ‘We doen het al jaren op deze manier’, dan zou je nu dingen per definitie anders moeten gaan doen." Ook de trendverkenners van de Fountainheads lusten er wel pap van: ‘If computer guys enter your market then they will disrupt everything’ ('als computerjongens je markt betreden, dan zullen ze alles verstoren').
En zo krijgen mensen als Joris, werkzaam als inkoper bij een ziekenhuis, te horen dat alles op de schop zou moeten. Of je nu werkt in het onderwijs, een supermarkt of kaartjes verkoopt op de kermis: ga je business maar snel disrupten, want anders nadert het einde der tijden.
Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel meevalt. Allereerst is dat onderzoek van Christensen van een bedenkelijk niveau. De beste man heeft lukraak 77 bedrijven uitgekozen die hem wel goed uitkwamen. Dat is bepaald niet representatief. En toen andere wetenschappers zijn onderzoek over gingen doen, voldeden slechts 9 procent van zijn voorbeeldjes aan zijn eigen definitie. Bedrijven die volgens Christensen ten onder zouden gaan aan disruptie bleken springlevend. Of er was eenvoudigweg sprake van slecht management.
Voor de goede orde: uiteraard komt 'disruptive innovation' voor. Whatsapp heeft het SMS-verdienmodel omver geworpen. Dankzij Netflix is de videotheek uit het straatbeeld verdwenen. Andere voorbeelden vind ik minder overtuigend. Zo stampen traditionele hotelketens ondanks de vermeende disruptie van Airbnb nog altijd het ene na het andere hotel uit de grond. En de disruptie van Uber bestaat voornamelijk uit het overtreden van wetten en het seksueel intimideren van vrouwelijke medewerkers.
Het beeld dat disruptie in alle branches aan de orde van de dag is, is schromelijk overdreven. Het aandeel grote bedrijven als percentage van het BNP stijgt al jaren. Start-ups doen het vooralsnog alleen maar goed in de media en bij Prins Constatijn. In de praktijk blijkt dat naar schatting slechts twintig disruptieve bedrijfjes per jaar een deuk in een pakje boter kunnen slaan. En als ze dat dreigen te doen, koopt een groter bedrijf ze meestal op. Zeggen dat er een leger aan disruptive innovators klaar staat om jouw bedrijf omver te werpen, is net zoiets als tegen Trump zeggen dat hij zich moet voorbereiden op een invasie van Andorra.
Verhalen over disruptie zijn in de praktijk dus eenvoudig te disrupten. Joris heeft zijn baas daarom al geadviseerd dat de strategie ‘blijf doen waar je goed in bent’ een stuk verstandiger is dan ‘ga als een gek je bedrijf aanpassen’.
Richard Engelfriet is dagvoorzitter en schreef het boek De Succesillusie. Heb je ook een advies van je baas gekregen waar je over twijfelt? Laat het Richard weten via mail.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stiekem toch een dagje naar kantoor: ‘Ik verkoop beter als ik je echt aan kan kijken’
Werk thuis, zegt Rutte. Maar doen we dat ook? In de avondschemer is het eenvoudig koppen tellen achter de verlichte kantoorramen. Sommigen werken op locatie uit noodzaak, anderen omdat ze er mentaal naar snakken om even het huis uit te zijn. -
Wat nu weer, baas? 'Blockchain is een Poolse landdag. Een wirwar aan definities'
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: blockchain. -
Duizend mensen reageren op dit rijtjeshuis in Ooij
Duizend huishoudens willen hier wonen, in deze tussenwoning aan de Dr. Kochlaan in Ooij, bij Nijmegen. Het betreft een sociale huurwoning van woningcorporatie Oosterpoort met drie slaapkamers en een kale huur van 633 euro per maand. -
Wat nu weer, baas? 'Dat een volwassene 10 minuten per dag plaspauze krijgt, snap ik niet'
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: maximale plastijd. -
Baan kwijt door corona Oud-collega’s en klanten hielpen Jan-Willem zoeken naar nieuwe baan: ‘Machtig mooi’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Jan-Willem Küper (50) uit Holten was consultancy manager. Twee weken voor hij met zijn nieuwe baan zou beginnen, kreeg hij te horen dat het vanwege de coronacrisis niet doorging. Zijn netwerk schoot hem te hulp.
-
PREMIUM
Zorgverzekering en energierekening stijgen, maar het inkomen gelukkig ook
Zorg, wonen, energie, boodschappen en belasting. Het kost dit nieuwe jaar net iets meer geld. Corona heeft ook invloed op onze portemonnee: we verbruiken meer stroom en rijden minder auto. Toch hebben werkenden in 2021 wat meer te besteden. -
Wetenschappelijk Bewezen Deze factoren bepalen of je iets lekker vindt of ergens van walgt
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering legt hoogleraar Kees de Graaf uit hoe het komt dat de een iets heel lekker vindt terwijl de ander ervan gruwt. -
Wat nu weer, baas? 'Doelen SMART maken leidt tot tunnelvisie'
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: doelen SMART maken.