Agenten Inge Frydenlund (links) en Daniel Vangen.
Volledig scherm
PREMIUM
Agenten Inge Frydenlund (links) en Daniel Vangen. © Ton Voermans

De keiharde aanpak van de Noorse verkeerspolitie: ‘Hardrijders zijn misdadigers’

reportageVanaf morgen mogen we overdag nog maar 100 op de snelweg. Deze site reed mee met de verkeerspolitie in Noorwegen, waar scheuren al jaren taboe is en verkeersboetes oplopen tot astronomische hoogtes.

In hoofdstad Oslo stroomt het verkeer met een slakkengangetje over de Bygdøy Allé, een brede uitvalsweg naar de E18. De weg lijkt gemaakt voor 70 kilometer per uur, maar het verkeersbord beslist anders: maximaal 40. Groen licht. Geen piepende banden, maar rustig accelererende auto’s. Het stoplicht springt op oranje en geen enkele auto geeft een dot gas om er nog nét door te kunnen.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.