Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Bergers in Drenthe en Groningen vrezen brand in elektrische auto's (en dompelen de voertuigen compleet onder in een blusbak)

Bergingsbedrijven in het Noorden gaan dit jaar een nieuwe methode invoeren om brandende elektrische voertuigen te blussen. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.

Door het uitdijende elektrische wagenpark in Nederland vormen accu’s die vlam vatten een steeds grotere uitdaging voor hulpdiensten. Op verzoek van de brandweer is een aantal bergingsbedrijven in het Noorden bezig met het ontwikkelen van speciale containers waarin deze auto’s onder water gezet kunnen worden om af te koelen.

Reëel gevaar

Het ontbranden van accu’s in elektrische auto’s is een reëel gevaar, zegt Ellard Roersma, officier van dienst en veiligheidsadviseur bij de Veiligheidsregio Drenthe. „Tot nu toe zijn in deze regio geen ongelukken gebeurd waarbij elektrische auto’s brandend langs de weg stonden”, zegt Roersma. „Maar het is een kwestie van tijd voor het wel zover is. Daar willen we ons op voorbereiden.”

Bij een ongeluk met een elektrische auto bestaat de kans dat het accupakket een klap krijgt, legt Roersma uit. „Daardoor kan intern kortsluiting ontstaan, waarbij de cellen opwarmen en de chemische stoffen die erin zitten, ontleden. Daarbij ontstaat een zeer hoge temperatuur en druk. Als die ontledingsreactie eenmaal is gestart, kan deze niet meer gestopt worden en volgt uiteindelijk ontbranding. Wij noemen dat een thermal runaway.”

Chemische reactie

De brandweer krijgt zo’n accubrand met een beetje moeite wel uit, maar de chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg. In sommige gevallen is de auto onderdompelen in een bak met water de enige oplossing, geeft Roersma aan.

Geen enkele berger in het Noorden beschikt tot nu toe over zo’n container. Om de kosten te drukken gaat een aantal van hen gezamenlijk tot aanschaf over.

Bedoeling is dat verspreid over de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en de kop van Overijssel een aantal van die containers komen te staan, zodat deze bij een ongeluk snel ter plekke kunnen zijn. Is de impact op de batterij dusdanig dat een thermal runaway dreigt, dan wordt de auto vervolgens in zijn geheel in de container getakeld en afgevoerd.