Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © EPA

In Drenthe al 5000 gebruikers corona-app, Groningen en Friesland volgen snel

In Drenthe wordt al volop gebruik gemaakt van een van de twee apps die het kabinet in wil zetten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat meldt het Dagblad van het Noorden.

De app heet Luscii en is bedoeld om de symptomen van de coronapatiënt te monitoren. Ruim 5000 Drenten hebben zich aangemeld en tachtig procent van hen vult de vragen dagelijks ook trouw in.

Groningen en Friesland krijgen app binnenkort

In Groningen en Friesland kan nog geen gebruik van de app worden gemaakt. Maar dat gaat snel veranderen, verwacht Lianne Holtmaat, adviseur digitale zorg van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA).

In het WZA worden alle Drentse Luscii-gegevens beoordeeld. Mogelijk wordt het WZA ook het centrale Luscii-meldpunt voor Noord-Nederland. Er is voldoende ruimte om een extra stroom aanmeldingen te verwerken, zegt Holtmaat. ,,Dus geef je op. Ook gezonde mensen.’’

Dagelijkse check op corona-achtige verschijnselen

De app ondersteunt via een dagelijkse check de deelnemers om vast te stellen of sprake kan zijn van corona-achtige verschijnselen. In Luscii vul je daartoe vijf vragen in over je temperatuur, eventuele kortademigheid, keelpijn, hoesten en neusverkoudheid. Medewerkers van het ziekenhuis controleren de ingevoerde gegevens van de deelnemers aan de hand van RIVM-richtlijnen.

Indien nodig worden de deelnemers aan de app gebeld door de medewerkers van het WZA. ,,Mensen vinden dat heel erg fijn. Het werkt ook vaak geruststellend. We geven een persoonlijk advies’’, vertelt Holtmaat.

Diagnose neemt zorg weg

De diagnose via de app is niet 100 procent waterdicht, maar kan zorgen over de vraag of je wel of niet besmet bent wel wegnemen. Luscii werkt handig en effectief, zo is de ervaring van een van de gebruikers van het eerste uur Renate Winkel uit Assen. ,,Ik liep al een tijdje met wat lichte klachten rond en heb de app vooral geïnstalleerd om die klachten zelf een beetje te kunnen monitoren.’’

Vanuit het WZA kwam al snel respons. ,,Na enkele dagen werd ik gebeld. Die snelheid verraste mij wel.’’ Winkel kreeg te horen dat het inderdaad mogelijk was dat zij corona had en werd geadviseerd om binnen te blijven. ,,Dat deed ik zelf al, uit voorzorg. Ik vroeg nog waarom ze al zo snel belden, mijn klachten waren immers mild. Het WZA wil op die manier ook de druk op de huisartsen ontlasten.’’

‘Ik had het gevoel dat ze er bovenop zaten’

Contact is er ook omdat mensen zich mogelijk angstig voelen, zo werd de Assense uitgelegd. ,,Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik ben jong en gezond, maar als ik in de risicogroep zou vallen en deze klachten had, dan zou ik het toch wel spannend vinden. Juist dan is zo’n contactmoment prettig. Het gaf me ook het gevoel dat ze er echt bovenop zaten.’’

Met de Assense gaat het elke dag weer een stukje beter. ,,Ik kreeg het advies om binnen te blijven tot ik in ieder geval 24 uur klachtenvrij was. Dat doe ik dan ook. Ik blijf de app nog even invullen.’’