Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Patiënten ziekenhuis Assen kunnen dokter bereiken via nieuwe app

Patiënten in het Wilhelmina Ziekenhuis Assen kunnen vanaf maandag op iedere polikliniek hun arts of andere zorgverlener bereiken met de app BeterDichtbij.

De app is bedoeld om patiënten sneller vragen te kunnen laten stellen aan artsen op het moment dat het de patiënt goed uitkomt. Dat kunnen algemene vragen zijn, bijvoorbeeld over bezoektijden of parkeren, die worden door medewerkers van de receptie afgehandeld. De meer persoonlijke vragen over klachten en behandelingen kunnen ook over de app, in dat geval antwoordt de zorgverlener erop. Dat schrijft het Dagblad van het Noorden.

Binnen drie dagen antwoord

Volgens het WZA is de app veilig en betrouwbaar. De app werkt pas nadat de patiënt op de poli een activatiecode heeft aangevraagd. Daarna komt er een SMS ter bevestiging en kan de patiënt aan de slag.

De app vervangt het telefonisch contact niet, zegt projectcoördinator Lianne Holtmaat. ,,Het kan wel een waardevolle toevoeging zijn. Het voordeel is dat een patiënt de vraag kan stellen wanneer het goed uitkomt.’’ De antwoorden komen niet altijd direct, maar wel binnen drie dagen. Holtmaat zegt dat het handig is omdat een gesprek ook weer na te lezen is.

Infoplein Digitale Zorg

De app is al eerder uitgetest op twee poliklinieken. Wie vragen heeft over de app of de installatie kan zich wenden tot het Infoplein Digitale Zorg in de centrale hal van het ziekenhuis.

Bekijk hier een filmpje waarin poli-assistente Jeannette Knol uitlegt hoe de app werkt.