ABN Amro krijgt boete van 2 miljoen euro
updateABN Amro heeft een boete van 2 miljoen euro gekregen van de Autoriteit Financiële Marken (AFM). De toezichthouder verwijt de bank bepaalde informatie niet tijdig openbaar gemaakt te hebben.
Het gaat om een artikel van Het Financieele Dagblad uit juli 2016, over het vertrek van toenmalig ABN Amro-topman Gerrit Zalm. De bank bleek toen al een heel eind op dreef te zijn met het zoeken naar een opvolger, maar kwam pas veel later met informatie naar buiten.
Beleggers moesten bijna twee maanden wachten op tekst en uitleg. ,,Deze informatie betrof voorwetenschap, die ABN Amro na het verschijnen van het FD-artikel openbaar had moeten maken”, aldus de financiële waakhond. De bank heeft dat nagelaten en op vragen naar aanleiding van het artikel geen commentaar gegeven.
De AFM vindt de overtreding ernstig en verwijtbaar. Daarmee heeft de bank het vertrouwen in de markt geschaad, schrijft de toezichthouder in een toelichting. Een woordvoerder van ABN laat weten dat de bank kennis heeft genomen van de boete. De financiële instelling bestudeert het besluit van de toezichthouder nog.
In een eerder commentaar aan de AFM stelde ABN onder meer dat de status van het hele proces in juli 2006 niet koersgevoelig was. Toen zou nog sprake zijn geweest van een soort voorbereidende fase. Zalm zelf zou tot begin september van dat jaar nog geen knoop hebben doorgehakt over zijn eigen aftreden. Zalm vertrok met ingang van 2017 bij de bank. De bank kondigde dit in september 2016 aan.
Over wie hem ging opvolgen, werd toen niets gezegd. Zalm droeg het stokje uiteindelijk over aan toenmalig financieel directeur Kees van Dijkhuizen, die volgend jaar afzwaait als bestuursvoorzitter.
Nalatig
De bank hangt mogelijk nog een fikse boete boven het hoofd. Eind september maakte ABN bekend dat het Openbaar Ministerie onderzoek doet naar de bank. In totaal onderzoekt justitie zeven zaken waarbij de bank onvoldoende zou hebben opgetreden.
Eén van de zaken draait om nalatigheid; ABN heeft bij het samengaan met Fortis in 2010 nagelaten om al haar ruim 5 miljoen particuliere klanten te screenen. In plaats daarvan werden de klanten zonder enig onderzoek als betrouwbaar bestempeld en ingedeeld in de laagste risicocategorie, zo meldde NRC gisteren.
Bij de halfjaarcijfers in augustus kondigde de bank al aan zijn 5 miljoen klanten door te lichten, dit op aanwijzen van De Nederlandsche Bank. ,,We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening. Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?”, zei topman Kees van Dijkhuizen. De directeur sloot niet uit dat er nog een boete zou volgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
ABN Amro belooft geen negatieve spaarrente tot 100.000 euro, Rabobank en ING minder stellig
ABN Amro belooft geen negatieve spaarrente in rekening te brengen voor tegoeden tot 100.000 euro. Dit vrijwaart ongeveer 95 procent van de klanten van de bank. Rabobank en ING zijn minder stellig. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
PREMIUMAchtergrond
Britse posterijen joeg filiaalhouders ten onrechte de gevangenis in
Honderden filiaalhouders van Britse postkantoren strijden om compensatie. Rond een dreigende privatisering van de Post Office werden ze vervolgd voor fouten in ondeugdelijke software. -
Postbezorgers PostNL krijgen 8 procent loonsverhoging
De postbezorgers van PostNL krijgen over twee jaar in totaal 8 procent meer loon. Dat zijn de vakbonden overeengekomen met het postbedrijf.
-
PREMIUMInterview
Geplaagd Hema maakt na jaren weer winst: ‘Moeten weer gaan doen waar we goed in zijn’
Voorzichtig kruipt de Hema weer uit het dal. De winkelketen maakt weer winst nadat het bedrijf jarenlang enorme verliezen leed, vertelt topvrouw Saskia Egas Reparaz. Maar er is nog een hoop werk te doen waarschuwt ze, om van de Hema weer de winkel te maken van fraaie producten voor een betaalbare prijs. Niet alleen de financiën moesten beter, ook de sokken, de kaasschaaf en de verlengsnoertjes. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
ABN Amro liet na 5 miljoen klanten apart te screenen en bestempelde ze als ‘betrouwbaar’
ABN Amro heeft bij het samengaan met Fortis in 2010 nagelaten om al haar ruim 5 miljoen particuliere klanten individueel te screenen. In plaats daarvan werden de klanten zonder enig onderzoek als betrouwbaar bestempeld. Ze werden ingedeeld in de laagste risicocategorie. Dat is nog altijd het geval, zo meldt NRC.