ABN AMRO verliest honderden miljoenen euro’s door coronacrisis
ABN AMRO heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies van 395 miljoen euro geleden als gevolg van de coronacrisis, waar een jaar geleden nog bijna een half miljard euro winst werd gemaakt. Volgens het financiële concern moest er erg veel geld opzijgezet worden voor leningen die mogelijk nooit terugbetaald worden.
Delen per e-mail
Toch vindt de onlangs aangetreden topman Robert Swaak niet dat het financiële concern er heel slecht voorstaat. ,,De kern van de bank is gezond”, benadrukt hij in een toelichting. Swaak voorziet vooralsnog ook nog geen banenreductie.
Net als bij andere banken moest ABN AMRO erg veel geld opzijzetten voor leningen die mogelijk nooit terugbetaald worden. De kredietvoorzieningen bedroegen in totaal 1,1 miljard euro. Volgens Swaak werd dit bedrag vooral gestuwd door twee uitzonderlijke klantdossiers. Vanwege een klant in de Verenigde Staten die in de problemen kwam en een mogelijk fraudegeval bij een klant moest zo’n half miljard euro opzijgezet worden. Daarnaast was sprake van omvangrijke collectieve voorzieningen voor sectoren die het eerst werden getroffen door de coronacrisis en door de val van de olieprijs.
'Behoorlijk resultaat’
De baten van de bank liepen daarnaast terug, met 8 procent tot 1,9 miljard euro. Maar de rente-inkomsten bleven ondanks het ongunstige renteklimaat wel redelijk op peil. Het operationeel resultaat zakte met 17 procent tot 624 miljoen euro. Swaak vindt dat ABN AMRO hiermee toch nog een behoorlijk resultaat heeft neergezet, rekening houdend met de moeilijke marktomstandigheden.
De bestuursvoorzitter nam in april het stokje over van Kees van Dijkhuizen, die ruim drie jaar de leiding had. Een van Swaaks eerste opdrachten is om ABN AMRO na een roerige periode, waarin de bank onder meer verzeild raakte in een witwasonderzoek, in rustiger vaarwater te brengen. Daarna zal ook een nieuwe strategie moeten worden uitgestippeld. Daar is ABN AMRO inmiddels aan begonnen en daarover wordt na de zomer een update verwacht. Ook werkt de bank nog aan een eerder aangekondigde review van de grootzakelijke activiteiten.
Bekijk hieronder onze video's over de coronacrisis.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
PREMIUM
Kabinet betaalt letterlijk hoge prijs voor toeslagenrapport: 1,3 miljard euro erbij
Het demissionaire kabinet trekt vanwege de toeslagenaffaire nog even flink de portemonnee. Alleen al de compensatie voor slachtoffers kost dit jaar 900 miljoen euro extra. Door extra uitgaven aan royalere informatieverstrekking en betere dienstverlening bedraagt het totale prijskaartje voor dit jaar 1,3 miljard euro. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend.
-
PREMIUM
Dicht door corona: dit krijg je wel of niet terug van je abonnement
We konden afgelopen jaar nauwelijks gebruikmaken van ons sportschoolabonnement, de museumkaart en andere tickets, maar betaalden er wel voor. Soms kun je het geld terugkrijgen, als je dat wilt tenminste. -
podcast Energierekening moeilijk te begrijpen? Hier moet je op letten
Alle goede bedoelingen ten spijt blijft de jaarlijkse afrekening van je energie een lange opsomming van begrippen, verbruikscijfers en tarieven. Waar betaal je nou precies voor? En waarom? -
PREMIUM
China is fan van Vlaamse pretparkbouwer: van chocolade tot smurfenthema
Het is niet meer bij te houden, zo veel pretparken ontwerpt het Belgische bedrijf KCC Entertainment Design. Het meest recente pronkstuk is het Chocolate Kingdom Themapark bij Guangzhou in China. Het brein? Yannick Maes (49).