ACM jaagt op ‘foute’ energieverkopers
Waakhond ACM roept consumenten op om melding te maken van agressieve en misleidende verkooppraktijken bij energiecontracten. De toezichthouder is een onderzoek gestart naar verkopers van contracten voor gas en licht en hoopt zo meer munitie te verzamelen om ze aan te kunnen pakken.
Delen per e-mail
De toezichthouder kreeg in de eerste zes maanden van dit jaar zo’n 25.000 meldingen binnen van consumenten. Een van de meest gehoorde klacht: ongevraagde verkooptelefoontjes (waaronder telefoontjes door of namens energieleveranciers).
Aan voorbeelden van ‘foute’ verkooppraktijken heeft de ACM dan ook geen gebrek. Zoals verkopers die claimen dat consumenten nergens aan vastzitten bij het ondertekenen van een energiecontract, terwijl er allerlei voorwaarden blijken te bestaan. Of verkopers die de wettelijk verplichte bedenktijd van 14 dagen verzwijgen, terwijl een verkoper die verplicht hoort te noemen. Een ander voorbeeld: het dreigen dat de consument de komende jaren meer gaat betalen als hij geen nieuw contract afsluit.
,,Voor ons zijn dit soort klachten aanleiding om nog eens goed te kijken naar wat er in de energiewereld gebeurt”, zegt Jasmijn Dielesen, zegsvrouw van ACM. De waakhond grijpt dit aan om consumenten op te roepen om hun klachten te melden bij het consumentenloket Consuwijzer. Dat geldt overigens niet alleen voor particulieren, maar ook voor zzp’ers die energie vooral voor privégebruik afnemen. Die laatste groep wordt dikwijls ten onrechte opgezadeld met veel duurdere zakelijke energiecontracten, stipte de toezichthouder onlangs al aan.
Dielesen: ,,Alle signalen kunnen we goed gebruiken ter aanvulling van ons lopend onderzoek naar de sector.” Hoe dat onderzoek loopt, kan de woordvoerster niet zeggen. Ze wijst erop dat de consumentenautoriteit de afgelopen jaren al verschillende partijen op de vinger heeft getikt omdat ze niet hun boekje te buiten zijn gegaan.
Onder vuur
De verkopers liggen al langer onder vuur. Zo onthulde het AD eerder een telefoongesprek waarin te horen was hoe telefonische verkopers van Essent klanten uitschelden en zeggen ‘recht te hebben’ op hun geld. Het onthulde telefoongesprek was voor de Consumentenbond eerder al aanleiding om te pleiten voor een totaalverbod op telemarketing. Uit een peiling onder ruim 20.000 lezers van deze site bleek dat bijna negentig procent van de lezers zich kan vinden in zo’n verbod op verkooptelefoontjes.
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) maakte onlangs bekend telemarketing-terreur aan te willen pakken. Volgens een wetsvoorstel mogen consumenten straks alleen nog gebeld worden als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet altijd zichtbaar zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dieven wagen hun leven voor diefstal uit oliepijpleiding in Brabant
Al een jaar doet de politie onderzoek naar een merkwaardige zaak: oliediefstal uit een pijplijn die dwars door Brabant loopt. Een aanhouding of doorbraak blijft uit. Wie zitten er achter de levensgevaarlijke diefstallen met grote gevolgen voor mens en natuur? ,,Ze kopen tapapparatuur via Ebay, kijken wat filmpjes op YouTube en gaan aan de slag.” -
Consumentenbond waarschuwt voor telefonische energieverkopers: 'ze gebruiken onze goede naam’
De Consumentenbond waarschuwt voor telefonische verkopers van energiecontracten die zich voordoen als de consumentenwaakhond. ,,Wij bellen nooit zomaar mensen op, dus het klopt nooit’’, zegt een woordvoerder. De Consumentenbond krijgt de laatste tijd klachten van mensen die door de bond benaderd zouden zijn voor een overstap naar een andere energieleverancier. -
Telefonische verkoper mag straks alleen bellen als klant toestemming geeft
Het einde van de telemarketing-terreur lijkt in zicht. Consumenten worden straks alleen gebeld als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet altijd zichtbaar zijn. Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken). -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Bouwmarkten gooien deuren tóch open: ‘Nieuwe tegels bestel je niet snel online’
Ikea houdt de deuren vooralsnog dicht voor winkelen op afspraak, maar klanten kunnen vanaf woensdag wel weer terecht bij bouwmarkten Gamma en Karwei. ,,Mensen willen hun nieuwe laminaat of tegels toch in de winkel uitzoeken en niet online bestellen.’’