Volledig scherm
Een filiaal van Action in winkelcentrum De Hoven, Delft. © ANP XTRA

Action blijft groeien als kool en gaat ook sportartikelen verkopen

Action breidt het assortiment steeds meer uit en opent nu ook de aanval op sportzaken. De budgetwinkelketen ziet sportartikelen en kleding als een belangrijke groeimarkt voor de toekomst.

Quote

De omzet van Action groeide in 2017 met 28 procent tot 3,4 miljard euro

Jaarcijfers Action

In de rekken van Action zullen steeds vaker onder meer sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen te vinden zijn. Door artikelen relatief goedkoop aan te bieden worden concurrenten onder druk gezet.

Het afgelopen jaar groeide de omzet van het bedrijf uit Zwaagdijk-Oost met 28 procent tot ruim 3,4 miljard euro. Volgens een woordvoerster droegen alle bestaande productcategorieën ongeveer gelijk bij aan de verkopen en wordt hetzelfde verwacht van sportartikelen.

Winkels van Action die vorig jaar al open waren verkochten ruim 5 procent meer dan een jaar eerder. De groei was lager dan een jaar eerder, maar nog altijd bovengemiddeld in de winkelsector, benadrukt de zegsvrouw. Het bedrijfsresultaat steeg met een kwart tot 387 miljoen euro.

Nieuwe winkels

De omzetgroei kwam vooral door de opening van nieuwe winkels. In totaal werden vorig jaar 243 nieuwe zaken geopend in zeven verschillende landen. De opbrengsten in Frankrijk overtroffen voor het eerst die in het thuisland, ook al zijn er in Nederland nog wel iets meer winkels.

Action, dat in 1993 begon als klein winkeltje in Enkhuizen, bezit nu een kleine 1.100 filialen. De laatste jaren groeit de keten als kool. Toen de budgetketen in 2011 in handen kwam van private equityhuis 3i waren er 269 zaken, nu dus vier keer zoveel. 

Dit jaar komen er naar verwachting meer nieuwe winkels bij dan vorig jaar, vooral in Frankrijk en Duitsland. Verder komen er vier distributiecentra bij, naast de bestaande vier.

Volledig scherm
Een klant shopt bij budgetketen Action. © ANP XTRA

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (56%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (44%)
25627 stemmen