Volledig scherm
© AD

AD-onderzoek: Smaakverschillen miniem, Senseo is beste koop

AD BlindtestDe 'winnaar' van het AD-koffieonderzoek onder pads en cups is L'Or espresso lungo estremo nr. 9, maar de verschillen met de nummers 2, 3 en 4 zijn zo minimaal dat het statistisch gezien eigenlijk niet verantwoord is om te spreken van één winnaar.

'Beste koop' is wel duidelijk: de Intense Black nr. 8 van Senseo is veruit de goedkoopste per cup en behaalt nagenoeg dezelfde score als de winnaar. Daarmee rekent Senseo ook af met het cliché dat een koffiepad niet in de schaduw kan staan van de bekende (duurdere) cups of capsules. Immers, qua smaak haalt de Intense Black nr. 8 een dikke voldoende, terwijl de koffie per pad op 13 cent komt. Een kop koffie bij de concurrentie is ruim twee keer zo duur (31 cent).

De minieme smaakverschillen werden overigens in een bescheiden 'hertest' bevestigd: bij het blindproeven kon geen van de aanwezige testers de juiste koffie benoemen... De verschillen in de eindscores zijn dus zeer klein, alleen de Velours Noir Lungo medium lungo nr. 4 van Mondelez blijft wat achter. De cup van DE, L'Or espresso lungo estremo nr. 9, wint met een neuslengte verschil. Koffiedrinkers waarderen bij de winnaar vooral de krachtige smaak. En in de categorie 'het oog wil ook wat': diverse panelleden reppen over een 'aantrekkelijk uiterlijk'.

De groep testers werd verdeeld in zwartdrinkers, liefhebbers van koffie met melk, een groep liefhebbers van koffie met suiker en een groep die koffie met melk én suiker kreeg voorgeschoteld. Wie normaliter alleen koffie met melk drinkt, kreeg bij de test ook vijf keer koffie met melk (één cupje). De resultaten van de verschillende groepen koffiedrinkers leverden geen uitschieters op ten opzichte van de totaalscore. De vijf onderzochte smaken zijn gezet met vier verschillende systemen. Uiteraard werd voor elke smaak een door de fabrikant aanbevolen machine gebruikt. De aankoopprijzen van de machines zijn niet meegewogen in de test. DE is op de hoogte gebracht van het goede resultaat in het onderzoek.

Eindscore totaal (drinkers van zwart/met melk/met suiker/met melk en suiker)

Volledig scherm
© AD


Senseo Intense, Black nr.8
koffie:                 DE
score:                 74,2*
prijs cups/pads:  € 3,59
aantal:                28
prijs per cup:       € 0,13

Volledig scherm
© AD


L'Or espresso lungo estremo nr. 9
koffie:                 DE
score:                 75,9*
prijs cups/pads:  € 3,09
aantal:                10
prijs per cup:       € 0,31

Volledig scherm
© AD


Cafe long classic noir, cafe nr.9
koffie:                 Tassimo
score:                 75,6*
prijs cups/pads:  € 4,89
aantal:                16
prijs per cup:       € 0,31

Volledig scherm
© AD



Dolce Gusto Lungo
koffie:                 Nescafé
score:                 75,4*
prijs cups/pads:  € 4,98
aantal:                16
prijs per cup:       € 0,31

Volledig scherm
© AD



Velours Noir Lungo medium lungo nr.4
koffie:                 Mondelez
score:                 72,7*
prijs cups/pads:  € 3,09
aantal:                10
prijs per cup:       € 0,31

AD Koffietest