Volledig scherm
SCREENDUMP FACEBOOK

'Adidas: The Official Sponsor of the London Riots'

De drie beroemde strepen van het merk Adidas zijn veelvuldig in de media te zien de afgelopen dagen. De kleding is razend populair onder jongeren en wordt dus ook veel gedragen door de plunderende jeugd in Engeland. De eerste Facebook-groepen zijn intussen een feit. 'Adidas: The Official Sponsor of the London riots' ('Adidas, officiële sponsor van de rellen in Londen') telt nu al 6.201 Like-stemmen.

Een grapje uiteraard, geïnspireerd op de talrijke beelden van plunderende jongeren in trainingspakken of sweaters met het Adidas-logo. Naast de beelden wordt er ook veel geschreven over 'de jongeren in hun nieuwste Adidas-outfits' of getuigen spreken over 'de jongen die een zwart Adidas-vest droeg'.

Heel herkenbaar 
'Het valt op, ja', zegt Ken Aerts, Benelux-woordvoerder van het merk. 'De drie strepen zijn dan ook heel herkenbaar. Er staat op die foto's nog veel andere kleding', wil hij benadrukken, 'maar die identificeer je niet zo gemakkelijk.'

Bovendien is Adidas zo populair dat het 'niet onlogisch is dat het op foto's van jongeren opduikt', meent Aerts. 'We spreken een brede groep aan. Van laag tot hoog. Het gedrag van al deze mensen kunnen wij uiteraard niet bepalen. Dat er nu grapjes over Adidas zijn, dat is eigen aan sociale media. Voor alle duidelijkheid: we betreuren de rellen ten zeerste.'

Breezersletje
Het is niet het soort aandacht waar marketeers op zitten te wachten, maar Adidas reageert nuchter op de foto's van de herrieschoppers. Het feit dat je zelf integer bent, is niet altijd voldoende om imagoschade af te wenden, weten marketeers. 'Ik zou dit goed in de gaten houden', zegt Fons Van Dyck, van het bureau Think.BBDO vandaag in Het Laatste Nieuws.

'Er zijn genoeg voorbeelden waar merken buiten hun wil om met 'foute' mensen werden geassocieerd. Bekend is Lonsdale, dat populair was bij extreem-rechtse jeugd. Daarmee haakte de rest af. Lonsdale kon het tij niet keren. Het imago kan veranderen. Het volstaat dat morgen een Engelse minister of een columnist naar de relschoppers verwijst als 'de Adidas-generatie', of 'die Adidas-jongens' en je zit in een gevaarlijke zone', aldus Van Dyck.

'Denk maar aan het woord breezersletje: dat klonk leuk en het werd een begrip, maar je zal maar producent van Breezer zijn. Als merk lijd je dan onder het gedrag van enkelingen, en het is een lastige positie. Wanneer een Tiger Woods zich misdraagt, dan kan je nog zeggen: We verbreken het contract, we associëren ons niet meer met die man. Maar als de gewone mens het te bont maakt, wat dan... Dat elke vorm van reclame welkom is, gaat in dit geval zeker niet op.'

Volledig scherm