Volledig scherm
Vliegtuigen van Air France en KLM op luchthaven Schiphol. © anp

Air France en KLM in openlijk conflict over bestuur

Bij Air France-KLM is slaande ruzie uitgebroken over de bestuursstructuur. De Nederlanders en de Fransen zijn het faliekant oneens over de verdeling van de macht. Het conflict daarover is hoog opgelopen en dezer dagen inzet van intensief overleg.

Ben Smith, de nieuwe topman van de groep, heeft KLM-topman Pieter Elbers uitgenodigd om in het bestuur te komen van de groep. Maar in ruil wil Smith een plek in de raad van commissarissen van KLM.

De ergernis begon er al mee dat KLM die plannen uit de Franse pers moest vernemen. Er was niet officieel over gecommuniceerd. In Amstelveen is over de voorgestelde deal nu een keihard ‘onaanvaardbaar’ uitgesproken. Voor KLM kan er geen sprake van zijn dat de functie van Elbers expliciet wordt gekoppeld aan het toetreden van Smith tot de KLM-commissarissen. Er wordt zelfs al gesproken over ‘chantage’.

Bemoeienis 

In de raad van commissarissen zitten wel al Fransen, maar die zitten er op ‘onafhankelijke’ titel. Een toetreding van Ben Smith voedt de angst voor directe bemoeienis.

Een oplossing voor het conflict lijkt nog niet nabij. Parijs hecht erg aan de commissarispost bij KLM. Maar in Amstelveen wordt dat gezien als ‘slecht bestuur’. Een commissaris moet onafhankelijk zijn. Dat is een kwestie van ‘good governance’, wordt bij KLM gezegd. Ook eerdere pogingen de afgelopen jaren om vanuit de holding om een voet tussen de deur te krijgen bij KLM, zijn altijd tegengehouden.

Meteen na het aantreden van de nieuwe topman Ben Smith dreigde het personeel afgelopen zomer met stakingen: