Volledig scherm
Schoolkinderen van het Lauwers College in het Friese Buitenpost doen zich tegoed aan Aldi's energiedrankje Golden Power. © Karel Zwaneveld

Aldi stopt met verkoop energiedrankjes aan kinderen

Aldi legt als eerste supermarkt in Nederland de verkoop van energiedrankjes aan banden. Vanaf 1 oktober mogen kinderen die jonger zijn dan 14 jaar de pepdrankjes niet meer kopen.

In geval van twijfel over de leeftijd vragen de caissières om een legitimatiebewijs.  Daarnaast gaat de supermarktketen klanten bij het winkelschap informeren over de gezondheidsrisico's van energiedrankjes. 

Quote

Ook voor AH, Jumbo, Lidl en anderen is dit het moment om verantwoor­de­lijk­heid te nemen voor de gezondheid van jongeren

Sjoerd van de Wouw, Foodwatch

Energydrinks bevatten veel suiker en cafeïne. Kinderartsen pleiten al jaren voor een verbod op de verkoop van de drankjes aan kinderen. Die kunnen leiden tot angststoornissen, gejaagdheid, hartritmestoornissen, slaapproblemen en orgaanschade. Er zijn zelfs enkele gevallen bekend van kinderen die zijn overleden aan de een overdosis energiedrank. 

Op veel middelbare scholen zijn  blikjes van merken als Red Bull, Golden Power, Bullit en Mega Force verboden omdat docenten geen stuiterende kinderen willen in de klas. 

Voorbeeld

,,Energiedrankjes hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen, maar ze zijn geen gezonde keuze'', zegt directeur Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Dat Aldi stopt met de verkoop aan kinderen onder de 14 jaar noemt ze een 'positieve stap'. ,,Wij hopen dat andere supermarkten dit voorbeeld zullen volgen.'' 

Quote

Energie­drank­jes hebben een enorme aantrek­kings­kracht op kinderen, maar ze zijn geen gezonde keuze

Marjon Bachra, JOGG

Dat hoopt ook 'voedselwaakhond' Foodwatch, die campagne voert tegen de ongezonde drankjes. ,,Fijn dat het marketinggeweld van Red Bull en consorten het nu toch lijkt te gaan verliezen van het gezond verstand'', zegt woordvoerder Sjoerd van de Wouw.

,,
In Engeland zijn alle grote supermarkten inmiddels met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen gestopt. Het besluit van Aldi zou in Nederland wel eens voor een domino-effect kunnen zorgen. Ook voor Albert Heijn, Jumbo, Lidl en de anderen is dit het moment om verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van jongeren.'' 

Minpunt is volgens Foodwatch wel dat Aldi 14 jaar als leeftijdsgrens neemt. ,,Bij Aldi in Engeland is dat 16 jaar en kinderartsen adviseren 18 jaar als leeftijdsgrens."

Identificatieplicht

Aldi Nederland heeft 14 als leeftijdsgrens gekozen omdat die in lijn is met de richtlijnen van het Voedingscentrum, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Ook speelt mee dat vanaf die leeftijd een identificatieplicht geldt. Hoeveel omzet Aldi verwacht mis te lopen met het verkoopverbod, wil de supermarktketen niet zeggen. 

Het Voedingscentrum bestempelt energiedrankjes als ongezonde keuze. Vanwege de cafeïne krijgen kinderen boven de 13 jaar, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven het advies niet meer dan één blikje per dag te drinken. Kinderen onder de 13 zouden het helemaal niet moeten nemen.