Volledig scherm
Heineken is een van de bedrijven die gebruik maakt van elektrische vrachtwagens. © Gratis

Alleen nog elektrische trucks per 2025

Om de CO2-uitstoot van vrachtwagens te halveren wil belangenclub Transport en Logistiek Nederland dat er in binnensteden per 2025 alleen nog volledig elektrisch wordt gereden. Experts noemen het plan ambitieus, maar haalbaar.

Quote

Wij willen voorkomen dat er straks vooral over ons wordt gepraat

Arthur van Dijk, TLN-voorzitter

Met het plan sorteert de branche voor op een nieuw kabinet van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. ,,In het regeerakkoord komen naar verwachting talloze nieuwe duurzaamheidsdoelen", zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,Wij willen voorkomen dat er straks vooral over ons wordt gepraat. Als de logistiek niet voor zichzelf opkomt, kun je straks in de verbodssfeer terechtkomen", stelt hij.

TLN doelt onder meer op de milieuzones die steeds meer binnensteden voor vervuilend gemotoriseerd verkeer instellen. Zo geldt in Rotterdam al op bepaalde plekken een verbod voor vrachtwagens, terwijl Delft onlangs bekendmaakte vanaf dit jaar zware trucks boven de 3,5 ton uit het centrum te weren.

In de huidige scenario's gaat de kooldioxide-uitstoot in binnensteden pas in 2030 naar nul. TLN stelt echter voor dat al in 2025 in te voeren. In ruil voor die belofte moeten er afspraken komen met gemeenten over voorzieningen voor elektrisch rijden, zoals laadpalen.

Van Dijk: ,,Onze leden willen duidelijkheid. Welke gebieden vallen straks onder de binnenstad? Het zou goed zijn als steden daarin één lijn trekken." TLN wil daarom dat de grote binnensteden volgend jaar al beginnen met het aanwijzen van zones voor nuluitstoot.

Haalbaar

Kenners noemen de plannen haalbaar. Alle belangrijke truckfabrikanten hebben volledig elektrische modellen in ontwikkeling. Die komen naar verwachting vanaf 2020 op de markt. Ook nieuwkomers melden zich. 'Tesla onthult komende maand elektrische truck', twitterde Elon Musk enkele maanden terug.

Al met al is het absoluut geen vraag meer óf het vrachtvervoer elektrificeert, vertelt Willem Boonstra, baas van Boonstra Transport. Het bedrijf nam sinds mei een volledig elektrische, 44 ton zware truck in gebruik waarmee het in het centrum van Groningen rijdt. Die wagen is echter een elektrisch gemaakte vrachtwagen van het merk MAN. ,,Dat is volledig met de hand gebeurd bij het Duitse Framo", zegt Boonstra. De truck, die 130 kilometer op een volle accu rijdt, voldoet prima. ,,Weliswaar zijn er wat kinderziekten, maar als hij rijdt, is het geweldig. Al onze chauffeurs zijn het daar over eens."

In Nederland levert Hytruck lichtere elektrische vrachtwagenmodellen tot 19 ton, waarbij een DAF- chassis gebruikt wordt. De vrachtwagens, die afhankelijk van de belading 150 tot 200 kilometer kunnen rijden, worden gebruikt door onder meer Heineken, Sligro en De Rooy Transport. Een andere aanbieder is Emoss uit Oosterhout, die vrachtwagens tot 28 ton maakt, ook op basis van een DAF-onderstel.

Probleem

Probleem is nog dat dergelijke vrachtwagens duur zijn nu ze niet in grote aantallen gefabriceerd worden. ,,Die van ons kostte drie keer zoveel als een conventionele diesel", aldus Boonstra. Dat zal veranderen als er straks trucks in massaproductie komen.

Brancheclub TLN is positief over alle ontwikkelingen. ,,Buiten onze branche zien helaas weinig mensen hoeveel er al gebeurt en hoeveel bedrijven al met duurzaamheid bezig zijn", zegt voorzitter Van Dijk. ,,Wij hebben het Energieakkoord getekend en willen aan de eisen van het Klimaatakkoord van Parijs voldoen."