Allochtone jongeren: niet in Rotterdamse haven werken
In Rotterdam lopen duizenden jongeren rond zonder werk die zo een baan kunnen krijgen in de haven. Maar ze willen daar niet aan de slag. Vooral allochtone jongeren hebben een negatief beeld: het zou vies en zwaar werk zijn.
Delen per e-mail
De Rotterdamse stadsmarinier Jur Verbeek, die probeert een bus vol te krijgen vanuit Bloemhof met allochtone jongeren om ze naar de haven te brengen, is verbaasd over het gebrek aan interesse. 'Ik wil ze met eigen ogen laten zien wat werken in de haven nu echt inhoudt', vertelt hij in dagblad De Pers. Maar er is nauwelijks animo. 'Er zijn maar drie jongeren komen opdagen.'
Afstand haven en stad groot
Directeur Asselbergs van Deltalinqs, belangenbehartiger van 600 bedrijven in het havengebied, maakt zich grote zorgen over het personeelsprobleem. 'De afstand tussen haven en stad is groot. Jongeren kunnen opgroeien in Rotterdam en het havengebied nooit zien.'
Geen hard en vies werk
Wethouder Marco Florijn van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benadrukt dat er een imagoprobleem is. 'Sommigen denken dat het hard en vies werk is, maar dat is allang niet meer zo'. De jongeren worden naar de haven gelokt met leertrajecten en bovendien liggen de lonen een stuk hoger dan voorheen. Maar toch is het moeilijk om de bus vol te krijgen. Ze gaan vanuit Bloemhof weer rijden als er 25 jongeren aangemeld zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
China is fan van Vlaamse pretparkbouwer: van chocolade tot smurfenthema
Het is niet meer bij te houden, zo veel pretparken ontwerpt het Belgische bedrijf KCC Entertainment Design. Het meest recente pronkstuk is het Chocolate Kingdom Themapark bij Guangzhou in China. Het brein? Yannick Maes (49). -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
Vanaf 2014 schonere trucks in Rotterdamse haven
Vrachtwagens die het Rotterdamse havengebied ingaan moeten vanaf 1 januari 2014 zijn uitgerust met een schonere dieselmotor die minder schadelijke stoffen uitstoot. Het college van B en W van Rotterdam heeft dit vandaag bepaald. -
Italiaans modemerk stuurt beroemde Chinese actrice weg na rel om draagmoeder
Het Italiaanse luxe modemerk Prada heeft gisteren het contract met een beroemde Chinese actrice beëindigd na een vermeend draagmoederschandaal. De 29-jarige Zheng Shuang wordt ervan beschuldigd dat ze haar twee jonge kinderen van Amerikaanse draagmoeders in de steek zou hebben gelaten, na een conflict met haar vriend. De zaak is saillant, omdat in China draagmoederschap verboden is. -
Archeologen ontdekken uniek materiaal bij Maasvlakte
De eerste resultaten van de archeologische opgraving in zee bij Maasvlakte 2 voor de kust van Rotterdam zijn veelbelovend. Tot nu toe zijn de belangrijkste vondsten een bot van een nog onbekend dier, hazelnootresten en een vuursteen waar pijlpunten van werden gemaakt.
-
Steinweg verkoopt containerterminal RST aan Britse en Amerikaanse investeringsmaatschappijen
Rotterdam Shortsea Terminals (RST) komt in handen van een consortium van investeringsmaatschappijen. Het gaat om het Britse Blue Ocean Capital en het Amerikaanse Crestline Investors. De twee melden tegenover de internationale zakennieuwssite World Cargo News een principe-akkoord te hebben voor de overname van de grootste terminal voor kustvaarders in de Rotterdamse haven. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?