Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

Amsterdam voert ja-ja-sticker op 1 januari in

Amsterdammers kunnen vanaf 1 januari met de zogeheten ja-ja-sticker laten weten of ze ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen, zowel folders als huis-aan-huisbladen. Wie geen sticker heeft of een ja-nee-sticker, mag vanaf dan alleen huis-aan-huisbladen in de bus krijgen.

Dat Amsterdam de ja-ja-sticker kan invoeren, vloeit voor uit een uitspraak van de rechter. Die stelde de gemeente in het gelijk in een zaak tussen Amsterdam en drie partijen uit de folderbranche. De folderbedrijven zijn bang voor schade voor winkeliers als de nieuwe sticker wordt ingevoerd en vinden dat het huidige systeem goed werkt. Op dit moment bestaan alleen nee-nee-stickers en ja-nee-stickers.

De gemeente is tevreden met de uitspraak. ,,Wie dat wil, kan gewoon folders blijven ontvangen, maar door het systeem van brievenbusstickers om te draaien voorkomen we een woud aan verspild en ongelezen papier", zegt wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid). Hij verwacht dat de rest van Nederland het voorbeeld zal volgen.

De folderbedrijven zijn teleurgesteld en boos en denken er sterk over in beroep te gaan. Intussen begint één ervan, MailDB, zo snel mogelijk de campagne 'Zet je brievenbus op groen' en gaat het bedrijf ja-ja-stickers uitdelen bij winkeliers. Daarbij worden de stickers meegestuurd met huis-aan-huis bladen. 

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’