Volledig scherm
© AFP

Annuleringen bij Ryanair door massale uittocht piloten

Reizigers van Ryanair zijn de dupe van een grote uitstroom van piloten bij de Ierse prijsvechter, waardoor tientallen vluchten zijn geannuleerd. De piloten zijn boos over de slechte werkomstandigheden en zouden massaal zoeken naar een andere werkgever. Dat claimt de vakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Ryanair ontkent dat piloten massaal opstappen en wijt de annuleringen aan het feit dat de piloten nu massaal vakantiedagen opnemen na de zomerdrukte. Onzin, claimt een woordvoerder van de VNV. Het bedrijf zou volgens de vakbond zo slecht omgaan met de ruim 4.000 piloten die zij in dienst hebben, dat ze allemaal op zoek zijn naar een andere baan.

Quote

Ik loop nog liever op schoenen gemaakt van naar binnen gedraaide, verroeste spijkers dan ooit nog gebruik te maken van hun diensten

Freek Dericks (36), boze reiziger

,,Piloten, zeker bij Ryanair, mogen niet op vakantie wanneer ze willen. Hun aanvragen moeten altijd worden goedgekeurd door een hele rits aan personen binnen het bedrijf, waardoor het ze heel moeilijk wordt gemaakt. Ryanair ziet de vakantieaanvragen liever in november tot januari binnenkomen.''

Ondertussen dwingt de pilotencrisis het bedrijf om tot eind oktober per dag tussen de veertig en vijftig vluchten te schrappen. Door dit ingrijpen van de grootste Europese luchtvaartmaatschappij lopen de reisplannen van naar schatting 308.000 tot 385.000 reizigers in de soep. Het bedrijf mailde het nieuws afgelopen vrijdag naar de gedupeerden, van wie velen hun onvrede uiten. De Consumentenbond ontving al tientallen klachten en spreekt van 'contractbreuk'. Op sociale media regent het boze berichten.

Vrije dagen

Ook Freek Dericks (36) uit het Belgische Nieuwrode nabij Leuven plaatste zo'n bericht op Facebook ,,Met mijn vrouw zou ik aanstaande woensdag naar Bologna vliegen, maar we kregen te horen dat de vlucht niet doorgaat. Ze gaven geen reden voor de annulering. We kregen twee opties: kosteloos opnieuw boeken op een andere datum of ons geld terug. Dat eerste was geen optie, want dan hadden we dus op het laatste moment extra vrije dagen moeten opnemen.''

Voor Arend Nijkamp (65) uit Rijssen was het iets zuurder: hij hoorde pas in de rij op het vliegveld van Düsseldorf dat hij niet naar Alicante kon. ,,Ze hadden ons niet gemaild daarover. De mail kwam pas binnen nadat we zelf contact 
hadden opgenomen met Ryanair.''

Buitenlandse klantenservice

Quote

Het is overduidelijk een puinhoop, maar in het grotere geheel gaat het om een klein aantal vluchten

Michael O'Leary, topman Ryanair

Dericks koos voor het aanvragen van een terugbetaling, maar dat ging niet van een leien dakje. ,,Ik vulde alle gegevens in op het geautomatiseerde online formulier, om vervolgens te zien dat het niet mogelijk was om een terugbetaling aan te vragen. Dus toen moest ik een lang internationaal belletje plegen naar de enige klantenservicedienst van Ryanair om het gedaan te krijgen. Ze zeggen dat ze binnen tien dagen betalen, maar dat moet ik nog zien.''

De Consumentenbond merkt dat Nederlanders niet weten wat ze mogen en kunnen verwachten van de luchtvaartmaatschappij. ,,Dat kan natuurlijk niet'', aldus directeur van de Consumentenbond Bart Combée. ,,Als je zo grootschalig vluchten annuleert, moet je een heldere toelichting op je website plaatsen met een telefoonnummer waar mensen terecht kunnen met hun vragen.'' De bond ontving eerder al klachten over de bereikbaarheid van de klantenservice van Ryanair.

Spijkers

Uiteindelijk boekten zowel Nijkamp als Dericks via een andere maatschappij een alternatieve vlucht. Dericks betaalde het dubbele van wat hij normaal gesproken had betaald. ,,Ik vlieg dus nooit meer met Ryanair. Ik loop nog liever op schoenen gemaakt van naar binnen gedraaide, verroeste spijkers dan ooit nog gebruik te maken van hun diensten.''

Door alle negatieve aandacht daalde de waarde van het aandeel Ryanair gedurende de dag met 1,9 procent. Het bedrijf vreest rond de 20 miljoen euro aan schadeclaims. ,,Het is overduidelijk een puinhoop die te wijten is aan onszelf, maar 98 procent van onze klanten wordt er niet door getroffen. Dat neemt niet weg dat we een hoop ongemak onder reizigers hebben veroorzaakt'', verontschuldigde topman Michael O'Leary zich in een persbericht. Een volledige lijst van geannuleerde vluchten verschijnt later vandaag op Ryanair.com.

Volledig scherm
Michael O'Leary, topman Ryanair © EPA