Apple overtuigt critici nog niet met langverwachte iPhone

Apple heeft met zijn langverwachte iPhone het hebbeding van het jaar gelanceerd. De vraag is wie hem eind dit jaar ook echt heeft.

De geruchtencircuits draaiden al maanden op volle toeren, en de naam was ook al bekend. Deze week was het dan eindelijk zover. Apple-topman Steve Jobs kon de kruising tonen van zijn al jaren populaire muziekspeler iPod en een mobiele telefoon. Het resultaat, de iPhone, blijkt nog veel meer dan een muziekspelend mobieltje. In veel opzichten is het een complete Apple-computer, inclusief het besturingssysteem OS X. Met een beeldscherm van bijna 9 centimeter kun je er al met goed fatsoen video op bekijken. Het beeldscherm is bovendien drukgevoelig en kan een compleet toetsenbord simuleren. Zo kan ook vrijelijk over het internet worden gesurfd, bijvoorbeeld via de ingebouwde wifi-zender. Dat maakt het ook weer mogelijk om bij voice-mail eerst te kijken van wie die boodschappen afkomstig zijn en dan de belangrijkste als eerste af te luisteren. Zoals je ook e-mails in willekeurige volgorde kunt openen. Foto’s maakt de iPhone met een kwaliteit van 2 megapixels, waarna ze makkelijk gerangschikt kunnen worden of via wifi danwel bluetooth draadloos naar een pc kunnen worden gestuurd. Het geheugen van 4 of 8 gigabyte is goed voor veel foto’s, veel muziek of redelijk wat video. Een leuke gimmick is verder dat bij het kantelen van de iPhone het beeld mee kantelt: een ’staande’ foto is op een ’liggend’ beeldscherm erg klein, maar wordt door het kantelen van de iPhone plotseling beeldvullend. Combineer al die leuke functies met de van Apple bekende vormgeving en je hebt het hebbeding van het jaar. Maar het lijkt nog allesbehalve zeker dat Jobs met de iPhone het enorme succes van zijn iPod gaat herhalen. Na de eerste euforie wemelt het inmiddels van de kritische kanttekeningen. De zwaarste kritiek behelst de prijs. De iPhone is, in de VS en vanaf juni, voorlopig exclusief voor abonnees van het Amerikaanse mobiele belbedrijf Cingular. Die vraagt 500 en 600 dollar voor respectievelijk de 4 en 8 GB-versie maar eist dat de koper ook een tweejarige belabonnement neemt. En dat voor een apparaat dat toch ook weer niet zo héél veel meer doet dan menige bestaande zakcomputer met belfunctie. Apple geldt weliswaar als de Mercedes onder de elektronicafabrikanten, maar Jobs vraagt volgens menig blogger nu toch wel een erg hoge premie voor alleen al de naam Apple. Temeer daar in de wereld van mobieltjes Nokia ook een ijzersterk imago heeft en voor veel minder geld ook al heel mooie multifunctionele apparaatjes levert. Technisch is er ook nog wel wat te wensen voordat het apparaat, eind dit jaar overigens pas, in Europa te koop zal zijn. Zo ondersteunt het geen UMTS en HSDPA, hier de belangrijkste technologieën voor snel draadloos internet. Een 2 megapixel-camera is bij consumentencamera’s nu al achterhaald en zal dat bij mobieltjes weldra ook zijn. En 4 of 8 gigabyte aan opslag is voor video niet echt riant. Terwijl in Las Vegas deze week de grootste show rond consumentenelektronica, de CES, wordt gehouden, slaagde Jobs er dinsdagavond Nederlandse tijd in op zijn geheel eigen Macworld-expo de aandacht van zo ongeveer de hele mediawereld op Apple te richten. Dat is een prestatie op zich. Maar of het genoeg is om van de iPhone een tweede iPod-succes te maken, moet worden afgewacht. Vorig jaar kondigde Jobs onder evenveel aandacht tv-apparaatjes aan, en die zijn nog bepaald geen kassucces.