Volledig scherm
De brouwerij van Heineken in Den Bosch. © ANP XTRA

ASN gooit Heineken uit duurzaam aandelenfonds om biermeisjes

ASN Bank vindt Heineken geen duurzame belegging meer en heeft het aandeel uit zijn duurzaamheidsfonds gezet. Het gehele belang - 18 miljoen euro groot - is recent verkocht.

Quote

Heineken voldoet niet langer aan onze richtlij­nen voor duurzame beleggin­gen

ASN Bank

Aanleiding voor de verwijdering zijn de misstanden die onderzoeksjournalist Olivier van Beemen onlangs aan het licht bracht in zijn boek Bier in Afrika. Daarin beschrijft hij dat de brouwer in zeker tien Afrikaanse landen bierpromotiemeisjes - waarschijnlijk duizenden in totaal -  inzet om de omzet te verhogen. Deze jonge vrouwen worden regelmatig seksueel lastig gevallen en misbruikt.

Heineken maakte afgelopen maand bekend een onderzoek te zijn gestart naar de gemelde misstanden, maar dat heeft ASN Bank niet afgewacht. ,,De aanleiding voor de verwijdering is inderdaad de gemelde inzet van vrouwen voor de promotie van bier'', bevestigt woordvoerster Monique Messelink.

De bank heeft geëvalueerd of het aandeel Heineken nog wel in het ASN Duurzame Fonds thuis hoorde. Daarbij zijn ook gesprekken met Heineken gevoerd. ,,Uit die gesprekken en de ingewonnen informatie hebben de directeuren van ons beleggingsfonds geconstateerd dat Heineken niet meer aan onze richtlijnen voor duurzame bedrijven voldoet.'' 

The Global Fund

De beleggingen in Heineken stonden op 31 december voor 18,48 miljoen euro in de boeken. De aandelen zijn echter 'zeer recent' verkocht, laat Messelink weten. In de laatste april-editie van de lijst van door ASN erkende bedrijven voor het ASN Duurzame Aandelenfonds komt Heineken niet meer voor.

Eerder vroeg de bank Heineken al tweemaal om opheldering vanwege misstanden in Afrika. Toen nam ASN - dat zich sinds 1960 profileert als duurzame bank 'met respect voor mens, dier en natuur' - nog genoegen met uitleg van de brouwer.

ASN Bank is niet de eerste die Heineken 'straft' vanwege misstanden. Recent schortte het Amerikaanse fonds The Global Fund, één van 's werelds grootste hulpstichtingen, de samenwerking met Heineken ook al op vanwege de biermeisjes. The Global Fund strijdt met geld van oa Microsoftoprichter Bill Gates tegen AIDS, tuberculose en malaria. In Afrika werkte het fonds samen met de Nederlandse brouwer.

Volgens ASN is de verwijdering van Heineken niet permanent. ,,Een bedrijf kan altijd opnieuw in ons duurzame fonds terechtkomen als het aan de richtlijnen voldoet.''

Reactie Heineken

Heineken laat weten een goede werkrelatie met ASN Beleggingsfondsen te blijven onderhouden. ,,We houden hen op de hoogte van de concrete stappen die we momenteel aan het ondernemen zijn met betrekking tot het verbeteren van de werkomstandigheden van de brand promoters," vertelt Jean-Paul Schuirink, directeur communicatie. 

De brouwer wijst onder andere op audits die nu door specialist Partner Africa in vele landen worden uitgevoerd en heldere interne regels voor de inzet van bierpromotiemeisjes. ,,We hopen dat de resultaten van onze stappen voor ASN aanleiding zullen zijn om Heineken in de toekomst weer in hun duurzame beleggingsfondsen op te nemen.”

Volledig scherm
Onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, die twee boeken schreef over Heinekens handel en wandel in Afrika. © Dingena Mol
  1. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.
  2. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’