Volledig scherm
Dealerorganisatie VKV Groep heeft 1000 auto's op voorraad die onder de oude bpm-regels gelden. © Koen Verheijden

Auto's worden duurder! Toch?

Autoverkopers proberen consumenten te verleiden om voor 1 september een nieuwe auto te kopen. Na die datum worden auto’s veel duurder, zeggen ze. Maar is dat wel zo?

Bron van de verwarring is een nieuwe emissietest: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) die de oude NEDC-test vervangt. Op 1 september moeten alle auto’s WLTP getest zijn, waardoor een realistischer beeld van het verbruik ontstaat. De NDEC liet fabrikanten hun auto’s qua CO2-uitstoot veel milieuvriendelijker lijken dan ze waren.

CO2 is in Nederland bepalend voor de hoogte van de aanschafbelasting bpm. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer bpm. Automerken roepen het van de daken: koop nú, want de bpm wordt hoger. Een Opel Corsa wordt bijvoorbeeld vanaf 1 september 1946 euro duurder, roept Opel. Renault doet hetzelfde, de kleine Clio kan wel 3800 euro duurder worden door de hogere bpm, beweert Renault. Al is dat nog niet helemaal zeker, geeft de Renault-woordvoerder toe.

Verkooppraatje

Quote

Het is zó complex dat onze experts nog niet volledig duidelijk kunnen zijn

Annelies Tichelaar

In de showroom is de bpm het nieuwste verkooppraatje. ,,Ik kreeg bij Nissan een heel verhaal over uitstoot en prijsstijgingen, waardoor auto’s duizenden euro’s duurder zouden worden. Hoeveel duurder de nieuwe Nissan Micra precies werd, wist hij niet’’, zegt Ingeborg Zorge uit Nieuwe Tonge.

De ANWB krijgt heel veel vragen van leden over de autoprijzen na 1 september, maar heeft geen antwoord. ,,We weten het niet’’, zegt Annelies Tichelaar van de AWNB. ,,Het is zó complex dat onze experts nog niet volledig duidelijk kunnen zijn.’’

Het ministerie van Financiën zegt dat de bpm geen melkkoe mag worden. De tarieven worden herberekend aan de hand van de nieuwe uitstootcijfers om op hetzelfde totaalbedrag uit te komen. Dit jaar komt er 2,1 miljard euro aan bpm in de schatkist.

Als van alle nieuwe auto’s de WLTP-testen binnen zijn, wordt het bpm-tarief per gram CO2 dus verlaagd. Dat is pas ergens in 2019, want automerken zijn te laat begonnen met testen en nu zijn er wachtrijen bij de laboratoria. Voorlopig wordt de bpm berekend door de nieuwe CO2-uitstoot via een formule terug te rekenen naar de oude NEDC-uitstoot.

Duizelig

Snapt u het nog? Ingeborg Zorge werd in de showroom ook duizelig van de afkortingen waar de dealer mee strooide. Ze kocht de Nissan niet.

,,De nieuwe bpm-regels zijn heel lastig uit te leggen aan de klanten’’, beaamt verkoopmanager Matthieu van Tricht van dealerorganisatie VKV Groep. ,,Het gros van de mensen wil het wél weten.’’

Er is na 1 september nóg een categorie-auto’s met afwijkende bpm-belasting: de auto’s die al gebouwd zijn en nog onder de oude regels vallen. Om de overgang van NEDC naar WLTP te overbruggen hebben autodealers tienduizenden nagelnieuwe auto’s op voorraad. De VKV Groep, met veertien Nissan/Renault showrooms, alleen al heeft bijna 1000 nieuwe auto’s opgeslagen die nog onder de oude bpm-regels vallen. Die voorraad is twee keer groter dan normaal.

Door de mand

Zuinig in de folder

De oud NEDC-test bood ruimte om te rommelen in de windtunnel. Dit gesjoemel was decennia lang toegestaan en maakte auto’s 30 procent zuiniger dan op de weg:

- Smalle keihard opgepompte banden
- Naden dichtgekit
- Tergend langzaam accelereren
- Buitenspiegels inklappen
- Speciale motorolie voor minder wrijving
- Airco uit
- Accu niet bijladen
- Testen van de lichtste versie

Vooral auto’s die bij de NEDC-test superzuinig leken (zie kader) vallen bij de nieuwe praktijktest door de mand. Met de voorraad hopen de automerken de tijd te overbruggen tot volgend jaar de nieuwe bpm-tarieven gelden die hopelijk gunstiger uitpakken.

,,In theorie worden auto’s duurder’’, zegt directeur Clem Dickmann van autokenniscentrum Aumacon. ,,Of het in de praktijk ook zo uitpakt weten we pas op 1 september. Het kan ook zijn dat importeurs met de marges van andere modellen schuiven om prijswijzigingen op te vangen.’’

Deze week kreeg de CO2-klucht een nieuwe draai. Autofabrikanten proberen nu de CO2-uitstoot juist zo hóóg mogelijk vast te stellen, waarschuwen EU-commissarissen Canete (Klimaat) en Bienkowska (Industrie). Dan zou het later eenvoudiger zijn om de auto’s ‘schoner’ te maken. De Europese Commissie wil dat nieuwe voertuigen vanaf 2025 15 procent minder CO2 uitstoten dan in de nulmeting. Dat is een makkie als je nu te veel CO2 opgeeft.