Volledig scherm
Jorien Brangert huurt eens in de maand een auto voor familiebezoek of een weekendje weg © Erik van 't Woud

Autodeelplatforms populair onder jonge stedelingen

Een groeiende groep stedelingen vindt het maar een overbodig ding, zo'n auto. Als ze er een nodig hebben, dan lenen ze die wel via een autodeelplatform. ,,Het is praktisch en goedkoop.''

Quote

Het past in het grotere plaatje: jongeren hoeven niet zo nodig spullen te bezitten, ze willen er wel gebruik van maken

Pascal Ontijd

SnappCar - eigenlijk niet meer dan een online loket tussen de huurder en verhuurder van de auto - is precies vijf jaar geleden 'op nul' begonnen en telt nu al 200.000 deelnemers. De meeste SnappCar-klanten zijn tussen de 25 en 45 jaar én woonachtig in de grote steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

Het aantal deelauto's is in één jaar met 55 procent gegroeid, zo blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Die groei lijkt fors, maar afgezet tegen de ruim 8 miljoen auto's in Nederland is het gebruik nog altijd marginaal.

Bezit
Dat er dit laatste jaar enige ontwikkeling in zit, is volgens oprichter Pascal Ontijd van SnappCar vooral te danken aan toenemende interesse onder jongeren én jonge gezinnen. ,,Het past in het grotere plaatje: jongeren hoeven niet zo nodig spullen te bezitten, ze willen er wel gebruik van maken. Alleen op die momenten dat het hen uitkomt. Dat zie je met muziek en films, maar ook bij auto's."

Jorien Brangert (33) is een van die mensen. Als ze weer eens komt aangereden in een 'nieuwe' bolide, krijgt ze regelmatig de vraag gesteld: ,,Heb je nú alweer een andere auto?!" Eén keer in de maand lenen zij en haar man een auto. Voor de bezoekjes aan familie in de Achterhoek of voor de weekendjes weg met hun twee jonge kinderen.

Quote

Jongeren hoeven niet per se een auto voor de deur te hebben. Ze zien het niet zoals veel ouderen als statussym­bool

Koen Frenken

Schijntje
De kosten: maximaal 50 euro per maand. En dat is inclusief de benzine én de verzekering. Een schijntje als je bedenkt wat een auto in aanschaf en onderhoud kost. De Utrechtse regelt de auto standaard via SnappCar. Eigenlijk vindt ze er altijd wel eentje in haar wijk, soms zelfs in haar eigen straat. Zoals de Prius van de buurman. Het merk maakt haar niets uit; ze heeft nu eenmaal niets met de auto als statussymbool. Méér mensen geven net als Brangert de voorkeur aan autodelen boven autobezit. 

Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht, snapt wel waarom autodelen een sterke aantrekkingskracht uitoefent op jongere automobilisten. ,,Voor hen is dit echt een uitkomst. Het is praktisch en goedkoop." Daarbij, zo stelt hij: ,,Jongeren hoeven niet per se een auto voor de deur te hebben. Ze zien het niet zoals veel ouderen als statussymbool. Ze geven hun geld liever uit aan andere dingen, zoals een smartphone."

Verwachting
Zijn verwachting is dat de komende 10 tot 20 jaar meer mensen voor dit soort concepten kiezen. ,,Er zijn ruim 8 miljoen auto's in Nederland, deze markt kan nog een enorme impuls krijgen. Zeker nu de techniek steeds gebruiksvriendelijker en slimmer wordt."

Desalniettemin laten de cijfers vooralsnog geen fikse daling zien qua autobezit. Volgens VWE voertuiginformatie en -documentatie is het autobezit onder jongeren in grote steden weliswaar licht gedaald, maar is in de landelijke gebieden juist een stijging in autoverkopen te zien.

Dus of dit fenomeen van autodelen Nederland echt zal veroveren, valt te bezien. Ontijd gaat ervan uit dat over tien jaar zo'n 10 procent van de automobilisten hier gebruik van maakt.