Volledig scherm
PREMIUM
Stefaan Le Clair. © Saskia Berdenis van Berlekom

Baas Hudson's Bay: 'Een hoop werk aan de winkel'

Er zijn geen problemen met Hudson’s Bay in Nederland, bezweert de nieuwe directeur van de warenhuizen. ,,We are here to stay.''

Quote

We hebben een ongeloof­lij­ke prestatie neergezet. In december hadden we meer dan 3,5 miljoen bezoekers

Stefaan Le Clair, general manager Hudson's Bay in Nederland

Opgetogen banjert Stefaan Le Clair door de bouwput die het voormalige V&D-pand in Amersfoort momenteel is. Bouwvakkers boren, zagen, slepen stellingen naar binnen. Het ruikt naar verf en zaagsel. Le Clair wijst op de klassieke lichtkoepel, de art-decoramen in het trappenhuis, de vloer. ,,Veel winkels gebruiken nepmarmer. Hier is alles echt. Daar komt La Place, met een prachtig dakterras. Dit warenhuis wordt een fantastische plek.''

Enkele weken voor de opening van drie nieuwe warenhuizen (in Amersfoort op 15 maart, Enschede op 8 maart en Haarlem op 5 april) heeft de directeur van Hudson’s Bay in Nederland maar één boodschap: het gaat goed. Alles is onder controle. Niks aan de hand.

De euforie rond de opening van Hudson’s fonkelnieuwe winkels in tien Nederlandse steden werd afgelopen maanden overschaduwd door steeds meer verontrustende berichten. De verkopen zouden zwaar tegenvallen, mensen komen vooral 'kijken, kijken, niet kopen'. Er klonk kritiek: de winkels zijn te duur, niet verrassend, ze lijken teveel op de Bijenkorf. De aanhoudende slechtnieuwsshow over het Canadese moederbedrijf Hudson’s Bay Company deed het beeld van de nieuwkomer in het winkellandschap ook weinig goed. 

In dat tumult werd Le Clair in november geruisloos benoemd tot algemeen directeur van de Nederlandse Hudson’s Bay en de Belgische warenhuizen Galleria Inno. De Belg werkte eerder voor winkelketens als Hij en Zij (tegenwoordig We) Esprit en Carpetland en woonde als directeur van Miss Etam vier jaar in Den Haag.