Volledig scherm
De Babboe Curve is met zijn bijzondere stijl en uitstraling niet meer weg te denken uit het straatbeeld. © Conemans

Bakfietsoorlog dreigt om hippe ronde vormen

Babboe begint een bakfietsoorlog tegen concurrent Europe Cycle Company. Die zou met zijn bakfiets Troy de ronde vormen van de Curve na-apen. Vrijdag staan beide partijen voor de rechter.

Quote

Vormen, construc­tie en stoere uitstra­ling zijn zowat één op één van ons gekopieerd

Epco Vlugt
Volledig scherm
De Babboe Curve © Babboe

Het Amersfoortse Babboe, leider op de Nederlandse en Europese bakfietsmarkt, wil dat de Zaanse concurrent Europe Cycle Company stopt met de verkoop van zijn vervoermiddel Troy. Dat type driewiel bakfiets - vooral populair voor het vervoeren van kinderen - doet door zijn ronde vormgeving en uitstraling te veel denken aan onze producten, stelt Babboe-directeur Epco Vlugt.

Of er veel financiële schade is, wil hij vooruitlopend op de rechtszaak niet vertellen. Evenmin geeft hij exacte cijfers prijs over de omzet. Het aantal verkochte fietsen houdt hij op  'enkele duizenden per jaar'. Vlugt geeft toe dat het Nederlandse landschap al jaren wordt opgesierd door tientallen verschillende soorten bakfietsen: van ijskarren tot biersleurhutten en van mini-foodtrucks tot tuktuks. Kortom: het fenomeen bestaat al decennia.

Verwarring
,,Maar de ronde vormen van de driewiel Troy-bak van Europe Cycle Company, de constructie van het frame en de stoere uitstraling zijn zowat één op één van ons nagemaakt. Dat kan geen toeval zijn. En dat zorgt voor verwarring bij de consument'', aldus Vlugt, die zijn vervoermiddel - een kaal model doet rond de 1000 euro, maar heeft luxe oppimp-mogelijkheden - typeert als authentiek, ambachtelijk en 'zeker niet voor de happy few'. 

Quote

Ronde en stoere vormen zijn heel brede begrippen die niet beschermd kunnen worden

Olaf van Haperen
Volledig scherm
De Troy © Europe Cycle Company

Toch worden bakfietsouders en Babboe vaak gesignaleerd in duurdere buurten zoals Amsterdam Oud-Zuid of het Rotterdamse Hillegersberg. Wijken die klagen over bakfietsterreur door hipsters: veel midden op de stoep geparkeerde voertuigen die de doorgang blokkeren of zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties. 

Platte dozen
Babboe maakte furore rond 2008 toen zijn bakfiets door het uitgeklede businessmodel een paar honderd euro onder de vraagprijs van andere merken kon worden verkocht. Het vervoermiddel wordt vanuit het Verre Oosten in platte dozen verscheept. Babboe schakelde verder de tussenhandel uit en maakte zijn bakfiets ook goedkoper door hem aan te leveren als bouwpakket. De Europe Cycle Company kan met Babboe concurreren door zijn eigen Turkse fabriek, waar goedkoop kan worden geproduceerd. 

Hoe Europe Cycle Company reageert op de rechtszaak die Babboe begint, is onbekend. Dit weekend was niemand van het bedrijf voor commentaar bereikbaar. 

Redelijk kansloos
Of Babboe met zijn rechtszaak sterk staat, valt te bezien. Advocaat Olaf van Haperen, gespecialiseerd in intellectueel eigendom, reclame en merkbeleving, zegt dat conflicten die draaien om stijl en uitstraling 'redelijk kansloos zijn'.  ,,Tegen een product dat bewijsbaar één op één gekopieerd is, kun je optreden. Maar tegen een bepaalde stijl of uiterlijk niet. 

Ronde en stoere vormen zijn heel brede begrippen die niet beschermd kunnen worden, want dat heeft ook met modebeeld en trends te maken. Het automerk Citroën begon als eerste met ronde vormen en daarna volgden vele fabrikanten, dat had te maken met de tijdgeest. Een rechter kan daar niets tegen doen.''

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.