Volledig scherm
Bankpassen van de Nederlandse banken. © ANP XTRA

Banken verhogen tarief betaalpakketten opnieuw

Een pinpas en bankrekening worden steeds duurder om te hebben. Banken blijven de tarieven voor hun betaalpakketten ophogen, zonder dat ze meer leveren, constateert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

Zowel bij SNS en ASN Bank zijn de betaalpakketten 10 procent duurder geworden, blijkt uit het jaarlijkse betaaldienstenonderzoek van de Consumentenbond. Bij Triodos is dat zelfs 20 procent. 

Ook de grootbanken verhogen hun kosten. Klanten van Rabobank moeten per 1 april meer betalen voor oa betaalpakketten, papieren afschriften en overschrijven met een formulier. Zo kost het basis- en totaalpakket maandelijks 10 cent extra, waardoor het basispakket maandelijks 2,90 euro per maand kost. Voor het totaalpakket is dat 4,80 euro. Bij verlies en diefstal van de bankpas moeten klanten bovendien 3,95 euro gaan betalen. Nu is dat nog gratis.

Ook ABN Amro vraagt vanaf april geld voor diefstal en verlies van de pinpas, zelfs 7,50 euro. ABN Amro verhoogt daarnaast de prijs voor het ontvangen van papieren afschriften met 20 procent tot 1,30 euro per maand. Het overboeken van geld door middel van papieren formulieren of acceptgiro gaat ook fors in prijs omhoog.

Het ontvangen van 22 formulieren kost straks 11 euro, een kwart meer. Voor een setje van 25 verzend-enveloppen durft ABN Amro 18,75 euro te vragen, dubbel zoveel als nu. De bank zegt dit te doen in het kader van de ‘verduurzaming'. 

‘Bank geeft minder voor meer’

Bij ING stijgen de kosten dit keer niet, maar Nederlands grootste consumentenbank had een jaar eerder betaalpakketten dan ook al fors (7-10 procent) duurder gemaakt. Ook de jaren daarvoor waren er fikse prijsverhogingen.

Klanten zijn niet te spreken over alle verhogingen, zo peilde de Consumentenbond onder 12.000 mensen. ,,Veel Nederlanders snappen niet dat zij steeds meer moeten betalen, terwijl de bank in hun ogen steeds minder levert,” aldus de belangenclub. De afgelopen twintig jaar gingen de meeste bankkantoren dicht en verhuisde de meeste dienstverlening naar het internet. 

Van de 12.000 Nederlanders zegt een vijfde te overwegen naar een andere bank over te stappen. In praktijk doet alleen  niemand dat. Afgelopen twee jaar wisselde slechts 4 op de 100 mensen van bank. Bijna 60 procent vindt overstappen te veel gedoe, bovendien stellen de meesten dat switchen nauwelijks helpt nu ,,alle banken hetzelfde zijn.” Een deel geeft aan niet te kunnen overstappen, omdat zij een hypotheek hebben bij hun bank.

Verder lezen na de foto.

Volledig scherm
Het hoofdkwartier van de Consumentenbond bij Den Haag Hollands Spoor © ANP XTRA

Bonussen

Als Nederlanders wel overstappen is dat vaak naar een duurzame bank zoals Triodos of ASN. Ook naar SNS wordt relatief vaak geswitcht. Reden hiervoor is meestal onvrede over de hoge bonussen bij de vorige bank of het niet duurzame investeringsbeleid.

Om de hoge drempel weg te nemen pleit de Consumentenbond al jaren voor nummerbehoud bij betalingen, zoals dat ook met telefoonnummers al jaren kan. Consumenten en bedrijven ontvangen hierbij een uniek nummer om mee te betalen. Dat nummer is mee te nemen als zij wisselen van bank. Deze nummerportabiliteit is iets dat door de EU geregeld moet worden. In het najaar komt de Europese Commissie met een evaluatie van de zogenaamde Payment Accounts Directive, waarvan nummerportabiliteit een onderdeel is.

Banken ontkennen weinig tot geen extra service te leveren. Zo meldt SNS dat banken afgelopen jaar de Iban Naamcheck heeft ingevoerd, waarbij voor het overmaken van geld voortaan automatisch wordt gecheckt of het ingetypte rekeningnummer en naam overeenkomen. ,,Daarnaast zijn we bezig met Payconiq, een gezamenlijke methode van de banken om mensen simpel elektronisch te laten betalen met de smartphone,” zegt Sijmen Veenstra, woordvoerder van SNS. ,,Ook loopt er een pilot waarmee je kan inchecken in het OV met je betaalpas.” 

Het volledige onderzoek van de Consumentenbond valt te lezen in komende editie van de Consumentengids.