Volledig scherm
Inlogpagina van de ING Bank voor internetbankieren. © ANP XTRA

Bankieren weer iets duurder, ING spant de kroon

De kosten voor bankieren gaan bij een aantal banken wederom omhoog. ING spant de kroon. Daar betalen klanten sinds begin dit jaar 7 tot 10 procent méér voor hetzelfde pakket. Dat blijkt uit de nieuwste peiling van de Consumentenbond.

Het is een van de grootste ergernissen van consumenten: de jaarlijkse kostenstijging van betaalpakketten. Bij de Consumentenbond komen er met enige regelmatig klachten over binnen. ,,Het betaalpakket wordt almaar duurder, terwijl de consumenten steeds meer zelf moeten doen", luidt de belangrijkste klacht. 

Een aantal banken heeft die kritiek van zijn klanten ter harte genomen, maar dat geldt zeker niet voor alle banken. Vooral ING-klanten zijn flink duurder uit voor hetzelfde pakket, blijkt uit het jongste totaaloverzicht. 

Sinds 1 januari heeft de bank de prijs van een pakket 7 tot 10 procent verhoogd. Een jaar eerder verhoogde de bank die tarieven ook al. Hiermee zijn de kosten van het BasisPakket in twee jaar tijd met 29 procent gestegen. Die van het BetaalPakket stegen met 23 procent en van het RoyaalPakket met 20 procent.

Volledig scherm
© Consumentenbond

In een reactie zegt ING de tarieven te hebben gewijzigd vanwege de stijgende kosten van traditionele betaalmiddelen als de overschrijvingskaarten en papieren acceptgiro’s én de investeringen die de bank doet in digitalisering. ,,We begrijpen dat tariefsverhogingen niet leuk zijn voor onze klanten. Daarom streven we naar een goede balans tussen zo scherp mogelijke betaaltarieven en een innovatieve, digitale dienstverlening", reageert een zegsvrouw van de bank. 

Ook bij Triodos Bank zijn de kosten voor de betaalrekening voor het tweede jaar op rij omhooggegaan. Klanten betalen nu 30 euro, een stijging van 6 procent. Net als ING verhoogde ook deze bank de tarieven eerder al. Bij de Regiobank betalen klanten sinds 1 juli vorig jaar ruim 15 procent meer voor hun betaalrekening.

Papieren afschriften 

Bij de Rabobank gingen klanten per 1 april 1,20 extra per jaar betalen voor hun betaalpakket. Ook per april gaan die prijzen iets omhoog. Buiten die prijsstijging verhoogt de bank onder meer de kosten voor papieren afschriften en de extra creditcard. 

Een opluchting voor mensen die nog altijd maandelijkse afschriften ontvangen: bij de meeste banken zijn en blijven die wél gratis. Een andere positieve noot is: bij ABN Amro, ASN Bank, Knab en SNS zijn de kosten voor bankieren gelijk gebleven, net als het jaar ervoor. 

Máár ook bij die banken constateert de Consumentenbond een minpuntje: de banken hebben de rente over het positieve saldo op de betaalrekening verlaagd. Dit deden ze het jaar ervoor ook al.

Al met al blijken de verschillen tussen de kosten van de pakketten fors uiteen te lopen: voor de duurste betaalrekening betaal je zes keer zo veel als voor de goedkoopste. Volgens zegsvrouw Joyce Donat van de Bond kan het lonen over te stappen naar een andere bank. ,,Dat kan per jaar tientallen euro's schelen."

Roodstaan

Verder blijkt uit de peiling dat de rente voor roodstaan onverminderd hoog blijft. Knab is de enige bank die een relatief lage rente voor roodstaan hanteert: 5 procent. Bij andere banken ligt dat zo tussen de 9 en 13,9 procent. ING spant ook wat betreft de kroon. 

De Consumentenbond hekelt de hoge rentepercentages die bankklanten moeten betalen voor roodstaan. ,,Veel klanten hebben bij dezelfde bank ook hun spaargeld gestald. Bij Knab, Regiobank en SNS is het mogelijk je saldo automatisch te laten aanvullen vanuit je spaarrekening als je roodstaat. Dat voorbeeld zouden andere banken moeten volgen." 

Volledig scherm
© Consumentenbond
Volledig scherm
Een man aan het internetbankieren bij ABN Amro. © ANP XTRA