Volledig scherm
De drukker van 'het vrolijkste weekblad' van Nederland is in mineur: Roto Smeets zit in zwaar weer, bankroet dreigt nu uitstel van betaling is aangevraagd. © ANP/Donald Duck

Bankroet dreigt voor drukkerij Donald Duck en Libelle

Drukkerij Roto Smeets, waar onder andere Libelle, Donald Duck en Margriet worden gedrukt, verkeert in zwaar weer. Moederbedrijf Circle Media Group heeft uitstel van betaling aangevraagd. Vaak is dat een voorbode van een faillissement.

Bij de drukkerij worden talloze tijdschriften, folders en catalogi gedrukt. Zo rollen Elsevier, Donald Duck, Story, Libelle, Margriet, de Kampioen, de Ikea-catalogus en de Consumentengids van de pers. De betalingsproblemen lijken op korte termijn geen gevolgen te hebben voor het drukken van de bladen: de drie in nood verkerende vestigingen blijven open en het personeel blijft aan het werk. 

De directie onderzoekt ondertussen de mogelijkheden van een reorganisatie, om zo een bankroet te voorkomen. Het moederbedrijf wijt de problemen aan ‘uitdagende marktomstandigheden’ in de Europese grafische industrie. Roto Smeets heeft vestigingen in Deventer, Weert en Doetinchem. De marketingtak in Amstelveen is geen onderdeel van het uitstel van betaling. Ook activiteiten in België, Oostenrijk, Spanje en Hongarije vallen buiten de regeling. 

De drukkerij telt zo’n 800 medewerkers. Het bedrijf werd in 2017 overgenomen door Circle Media Group. Dat telt in totaal 26 drukkerijen in 10 Europese landen.

In een reactie zegt vakbond FNV in gesprek te willen met de leiding. ,,De De FNV heeft de uitstel van betaling via een persbericht van het bedrijf moeten vernemen, maar rechtstreeks hebben wij geen informatie ontvangen. Ik wacht op formeel contact, zodat ik kan vernemen wat de reden is van deze aanvraag”, aldus bestuurder Bernard van Iren. 

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’