Volledig scherm
De Jumbo-supermarkt in Oud Gastel werd vorig jaar uitgeroepen tot meest dementvriendelijke winkel van gemeente Halderberge. Hier helpt een medewerkster een klant bij het vinden van een product. © Pix4Profs/Gerard van Offeren

Bedrijven behandelen klant met dementie slecht

Veel bedrijven gaan niet goed om met klanten met dementie door hen onvriendelijk of betuttelend te behandelen. Ook tonen ze geen begrip. Dat maakt dementerenden onzeker en angstig, blijkt uit onderzoek onder mantelzorgers.

Vooral ambtenaren, beveiligers, bankmedewerkers en telefonische klantenservices doen het volgens mantelzorgers slecht. ,,Mensen voelen zich ongemakkelijk of genegeerd als ze iemand met dementie tegenkomen’’, zegt Julie Meerveld, hoofd belangenbehartiging van Alzheimer Nederland. ,,Ze zijn bang iets verkeerd te doen. Daarom kijken ze vaak weg of doen niks.’’

In zeven van de twaalf branches die ‘Samen dementievriendelijk’ (het bewustwordingsprogramma van Alzheimer Nederland, ministerie van VWS en PGGM) onderzocht, blijkt dat medewerkers vaak niet weten hoe ze moeten reageren op mensen met dementie. ,,Mantelzorgers merken dat medewerkers niet praten mét, maar wel óver die persoon,” zegt Meerveld. ,,Of ze praten betuttelend of juist heel hard, alsof diegene niet goed kan horen.’’ 

Aantal dementerenden groeit

Dat leidt tot ongemakkelijke situaties, bijvoorbeeld als iemand met dementie vergeet te betalen. Dan wordt vaak de beveiliging ingeschakeld of – nog erger – de politie.

Mede door de vergrijzing zal het aantal mensen met dementie verdubbelen van 270.000 nu naar 550.000 in 2040. Ruim zeven op de tien daarvan wonen thuis. Als ze onbegrip en ongemakkelijke situaties ervaren, bestaat het gevaar dat ze niet meer het huis uit durven. ,,De urgentie is groot’’, zegt Meerveld. ,,Mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Maar door de ziekte worden ze onzeker, voelen zich onveilig en zijn ze bang om naar buiten te gaan. Het is belangrijk dat ze mensen tegenkomen die vriendelijk zijn en niet wegkijken, zodat ze niet in een isolement terechtkomen.’’

Campagne

Vandaag gaat de campagne ‘Dementievriendelijk in je werk’ van start. De initiatiefnemers sporen Nederlanders aan de gratis, mede door de beroepsgroepen ontwikkelde online training ‘GOED omgaan met dementie’ te doen. Daarin wordt geleerd dat het belangrijk is oogcontact te maken, mensen gerust te stellen en mee te denken.

Inmiddels hebben 100.000 mensen die training gevolgd en steunen 300 bedrijven de campagne. Ook is er voor elf beroepsgroepen een training in praktijksituaties. 

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.