Volledig scherm
Dini Veldmeijer toont haar ov-chipkaart. 'De loketbediende registreerde me voor dinsdagmorgen. Ik dacht dat alles geregeld was.' © Marco de Swart

Bejaarde (89) uit de trein gezet

RotterdamEen toch al beladen treinreis naar haar dochter in Zwolle is voor een hoogbejaarde vrouw uit Rotterdam uitgedraaid op een schokkende ervaring. Een overijverige conducteur zette Dini Veldmeijer (89) dinsdag uit de trein, omdat ze niet had ingecheckt met haar gloednieuwe ov-chipkaart.

Het is dat haar vriend (85) deze krant tipte, want Veldmeijer zelf wil niets liever dan het 'treindrama' zo snel mogelijk vergeten. 'Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik ben behandeld als een crimineel. Dat ik dit op mijn leeftijd nog moet meemaken,' zegt ze drie dagen na dato met bibberende stem en handenwringend in haar appartement in een seniorenflat in de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde.

De hoogbejaarde vrouw met de bruine ogen en het grijze vlassige haar was 'op van de zenuwen' voor het bezoek aan haar dochter (50). Die onderging een ernstige medische ingreep waarover haar moeder niet wil uitweiden. 'Het was voor het eerst dat we elkaar weer zouden zien,' zegt Veldmeijer met tranen in de ogen.

Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje. Dat werd niet de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart. Veldmeijer: 'De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis. Een zorg minder, dacht ik.'

Een lelijke misvatting, want dinsdagmorgen in de trein van 09.49 uur naar Zwolle constateerde een conducteur dat Veldmeijer niet had ingecheckt .De schrik sloeg de Rotterdamse om het hart, zegt ze terugblikkend. 'Ik legde uit dat niemand mij iets had verteld over inchecken en vroeg of hij me geen stempeltje kon geven, maar de conducteur, een 50-plusser, was onverbiddelijk.'

Op Utrecht Centraal, het eerstvolgende station, dwong de conducteur haar uit te stappen en in te checken. 'U heeft 6 minuten de tijd om heen en terug te komen. Dat haalt u makkelijk mevrouw, riep hij me nakijkend.' Met een hoofd als een boei door de vernederende ervaring in een volle coupé en geschrokken zocht Veldmeijer haar weg naar een incheckpoortje. Bij terugkomst was haar trein vertrokken. 'Ik ben nog kwiek en was graag heen en weer gerend, maar dat mag ik niet omdat ik last heb van hartkloppingen waartegen ik ook pilletjes slik,' zegt de vrouw met tranen in de ogen. Met een vertraging van zo'n 2 uur kwam ze uiteindelijk aan in Zwolle, waar haar dochter al die tijd in de auto had zitten wachten.

Ongehoord
Seniorenclub ANBO vindt de gang van zaken ongehoord. 'De NS mag kwetsbare mensen niet zomaar achterlaten op het perron. Leg tenminste uit hoe zo'n chipkaart werkt en zorg dat ze veilig thuiskomen,' zegt woordvoerster Renée de Vries verontwaardigd. Ze moet denken aan een soortgelijk incident in april. Toen werd een bejaarde vrouw (70) 's avonds laat uit de trein gezet op station Sloterdijk omdat ze de incheckpaal niet had kunnen vinden.

In januari werd een 16-jarig meisje in Den Haag 's avonds laat uit de trein gezet omdat ze geen geldig kaartje had, waarna ze geen vervoer meer had en de politie haar naar huis moest brengen. De ouderenbond ontvangt regelmatig klachten van leden over de ov-chipkaart. 'De meest voorkomende gaan over incheckproblemen bij een reis met verschillende vervoerders,' aldus de zegsvrouwe.

NS: 'hier zijn geen woorden voor'
De Nederlandse Spoorwegen betreuren het uit de trein zetten van de hoogbejaarde Dini Veldmeijer omdat ze zonder dat te beseffen niet had ingecheckt. 'Hier zijn geen woorden voor,' reageert woordvoerder Eric Trinthamer geschokt.Hij zegt er persoonlijk voor te zullen zorgen dat de zaak wordt uitgezocht en rechtgezet. 'Mevrouw krijgt in elk geval zo snel mogelijk een bos bloemen en we kijken of we haar een plezier kunnen doen met twee dagkaarten.'

Conducteurs leren volgens hem tijdens hun opleiding hoe ze moeten omgaan met reizigers zonder geldig vervoerbewijs. 'Mensen die te goeder trouw een fout maken, behandel je anders dan opzettelijke zwartrijders. Omdat elk geval anders is, laten we de beslissing over aan de professionaliteit van de conducteurs,' zegt de NS-woordvoerder.

De Nederlandse Spoorwegen ontvangen volgens hem niet meer klachten van senioren over de ov-chipkaart dan van jongeren. 'Onze teams op de stations stellen vast dat ouderen er goed mee weten om te gaan. Met het oog daarop geven wij ook cursussen in bejaardenhuizen en wijkcentra.'