Volledig scherm
Henk Jan Beltman, directeur van Tony's Chocolonely © ANP

Beursgang Tony's is pr-stunt

UpdateHet persbericht waarin Tony's Chocolonely's gang naar de beurs werd aangekondigd, is een hoax. Er is een filmpje gelanceerd waarin het bedrijf dit toegeeft.

Voor de missie - op een eerlijke manier chocolade maken - zou meer geld nodig zijn. Naar de beurs dus, maar dan wel 'zonder concessies', zoals in het persbericht staat. Allemaal om 'het verwezenlijken van de missie te versnellen'. De Tony's repen zijn nu namelijk nog niet volledig slaafvrij gemaakt.

Het gerucht dat het om een hoax zou gaan deed later op de middag al even de ronde. De bewoordingen die het bedrijf gebruikt bleven vaag, en de persafdeling was moeilijk te bereiken.

De woorden van het bedrijf konden op meerdere manieren worden uitgelegd. Zo is er op 24 en 25 februari komend jaar een chocoladefestival in de Beurs van Berlage in Amsterdam, waarvan Tony's Chocolonely supporter is. Op de 'beurs' dus. Als het merk daar zijn repen verkoopt, draagt dit bij aan de missie van Tony's. Het verwezenlijken van de missie, zonder concessies, is daarmee ook letterlijk waarheid. Uit het filmpje blijkt inderdaad dat van deze dubbelzinnigheden gebruik is gemaakt.

Lees verder onder de video

Vraagtekens

Zelfs Teun van de Keuken, een van de oprichters, zette vraagtekens bij het bericht. Hoewel hij tegenwoordig niet meer betrokken is bij het bedrijf, liet hij weten blij te zijn als het niet waar is, en noemt het daarna een 'mallotige pr-stunt'.