Volledig scherm
Flesjes Heineken 0.0. Het alcoholvrije bier is een grote hit © ANP XTRA

Biergigant Heineken scoort met alcoholvrij

Bierbrouwer Heineken heeft een topjaar achter de rug. Het Heineken-hoofdmerk groeide wereldwijd met bijna 8 procent, mede dankzij het succes van het alcoholvrije 0.0 biertje. Dat is de hoogste groei in tien jaar tijd.

Quote

Heineken schonk 233,8 miljoen hectoliter bier in 2018, een toename van 4 procent

Heineken jaarcijfers 2018

Na jaren van testen lanceerde de brouwer twee jaar terug een 0.0 bier en sprong daarmee in op de groeiende trend van alcoholarm en vrij bier. Dat moment lijkt uitstekend gekozen. Hoewel de biergigant geen exacte groeicijfers vermeldt, vormt Heineken 0.0 nu al één van de belangrijke groeipijlers voor het Heineken-merk.

In Europa steeg de afzet van 0.0 en Radler bieren ‘hoog in de enkele cijfers’: jaarcijfer-taal voor groei die dichter bij de tien procent dan bij de vijf procent ligt. Inmiddels is Heineken 0.0 in 38 landen verkrijgbaar en dat aantal zal dit jaar verder toenemen. 

Bij elkaar groeide het premium Heineken-merk, waaronder zowel de reguliere als de 0.0 variant vallen, wereldwijd met 7,7 procent. De omzetten in belangrijke markten als Brazilië, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, Rusland, Mexico en Duitsland eindigden zelfs boven de tien procent. Inmiddels telt Heineken nu tien landen waar het minstens 1 miljoen hectoliter bier per jaar slijt. 

Andere internationale merken scoorden eveneens in 2018. De afzet van Tiger, Desperados, Birra Moretti en Krusovice nam met eveneens boven de tien procent toe.

Minpunten

Al met al schonk Heineken vorig jaar 233,8 miljoen hectoliter bier wereldwijd, 4,2 procent meer dan in 2017. De totale wereldwijde omzet kwam 1 miljard euro hoger uit op 26,8 miljard euro. De nettowinst bedraagt 2,4 miljard euro. 

In een toelichting noemde Heineken-ceo Jean-Francois 2018 jubelend ‘wederom een jaar van superieure top-groei'. Minpunten ziet hij echter ook: Zo resulteerden stijgende grondstoffenprijzen en wisselkoerseffecten voor hogere kosten. Het inpassen van het in 2017 gekochte Braziliaanse Kirin kostte daarnaast geld. De omzetten in belangrijke markten als de VS en Vietnam daalden verder.

Komend jaar is volgens Van Boxmeer uitdagend. ,,Het landschap in 2019 blijft onzeker en volatiel”, hield hij een slag om de arm. Desalniettemin verwacht hij een groei van rond de 5 procent.

Belangrijke factor voor het verdere succes van Heineken zal het vorige zomer aangekondigde strategische partnerschap met China's grootste brouwer CRE zijn. Die miljardendeal, die het Heineken-merk eindelijk echt voet aan de grond in de Volksrepubliek moet geven, wacht nog op het fiat van Peking. 

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
Een Heineken-vrachtwagen in Hongkong. De biergigant hoopt via het partnerschap met Chinese CR Beer nu de stap naar het vaste land van China te kunnen maken. © ANP

Speciaalbieren

Komend jaar zal Heineken pogen het succes van zijn speciaalbieren uit te breiden. Die categorie bieren presteerde in 2018 uitstekend. Het Belgische Affligem, Heinekens belangrijkste speciaalbier, eindigde boven de tien procent groei, net als Mort Subite. Bij Affligem droeg de komst van een alcoholarme variant bij aan de groei. 

De brouwer lanceert de bieren van Californische speciaalbrouwer Lagunitas daarnaast op steeds meer plaatsen buiten de VS. Om dat mogelijk te maken, wordt Lagunitas inmiddels ook gemaakt in Heinekens brouwerij te Wijlre, bij het Limburgse Gulpen. Het cannabisdrankje waar Lagunitas in de VS mee scoort wordt overigens daar niet gebrouwen.

De biergigant wil aandeelhouders een dividend van 1,60 euro per aandeel uitkeren, 8,8 procent meer dan over 2017. Beleid is om 30 tot 40 procent van de winst terug te geven aan aandeelhouders.