Volledig scherm
Personeel van Air France tijdens een eerdere staking bij de vliegtuigmaatschappij. © AFP

Bij Air France staakt het personeel wéér, winst KLM foetsie

De stakingen bij Air France missen hun uitwerking niet. Door alle acties van het Franse personeel eindigt Air France-KLM het eerste kwartaal van dit jaar 118 miljoen euro in het rood. 

De Franse stakingen van vorige maand zijn een hard gelag voor de luchtvaartmaatschappij, en in het bijzonder de KLM. De Nederlandse tak profiteerde in de eerste maanden van het jaar van een sterke vraag naar vliegtickets. De gunstige marktomstandigheden zorgden er voor dat het operationele resultaat van KLM bijna verdubbelde tot 60 miljoen euro. De omzet steeg met 7,4 procent tot 2,4 miljard euro.

Dat resultaat gaat door de problemen bij Air France door het putje. De stakingen leverden liefst 75 miljoen euro schade op, ruim dubbel zoveel als de 33 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In totaal eindigde Air France-KLM de eerste drie maanden van 2018 met 118 miljoen in het rood.

Volledig scherm
Pieter Elbers (ceo KLM) en Jean-Marc Janaillac (ceo Air France - KLM) vorig jaar bij de presentatie van de halfjaarcijfers © ANP

Lager resultaat

De totale omzet van Air France-KLM viel mede door de aantrekkende vraag wél een kleine twee procent hoger uit en eindigde op 5,8 miljard euro. In totaal stapten in het eerste kwartaal 22 miljoen passagiers aan boord van een vliegtuig van Air France-KLM. Dat betekende een stijging van ruim 5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De kosten van Air France-KLM stegen op jaarbasis met 2,1 procent. Naast de stakingen drukten ook wisselkoerseffecten en pensioenlasten het resultaat. Onder de streep resteerde een tekort van 269 miljoen euro, ruim twee keer meer dan een jaar eerder.

Voor het hele jaar gaat Air France-KLM uit van een operationeel resultaat dat aanzienlijk lager zal uitvallen dan in 2017, onder meer doordat de acties bij Air France nog altijd plaatsvinden. Ook vandaag wordt weer gestaakt, om de roep om betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Air France-KLM zei eerder al rekening te houden met een kostenpost van minstens 300 miljoen euro.

Brandstof

De brandstofrekening zal daarnaast dit jaar naar verwachting 350 miljoen euro hoger uitvallen ten opzichte van 2017. Daarnaast hebben wisselkoerseffecten naar schatting een nadelig effect van 100 miljoen euro.