Volledig scherm
Het enige wat je nodig hebt om de korte opdrachten uit te voeren, is een device met internetverbinding. © Dingena Mol

Bijverdienen terwijl je op de trein wacht

Even snel een paar euro bijverdienen door online een kleine opdracht uit te voeren, terwijl je in de trein zit of wacht op een afspraak. Dat is het idee van 'microjobbing'. Uitzendbureau Timing introduceert het concept in Nederland met hun nieuwe platform Ask & Task.

Quote

Het is geen vetpot, maar levert toch een extra zakcentje op dat je mooi kunt opsparen

Ismail (21), Tasker bij ask-task.nl

Bedrijven kunnen daar opdrachten uitzetten, waar de 'taskers' dan weer op reageren. Het gaat voornamelijk om denkwerk dat een computer niet kan doen. Zoals het keuren van een nieuwe collectie voor een webshop, of het invoeren van gegevens op een bonnetje dat een computer niet kan uitlezen. In elk geval taken die maar een paar minuten in beslag nemen, waar een kleine vergoeding tegenover staat.

Tweeduizend aanmeldingen

Dat het veel mensen als muziek in de oren klinkt, blijkt wel uit de tweeduizend aanmeldingen die de afgelopen dagen binnenstroomden. Tot nu toe hebben vooral studenten en mensen met een uitkering zich ingeschreven. Zo ook de 21-jarige Ismail uit Amsterdam. Het lijkt hem een makkelijke manier om wat extra geld te verdienen. ,,Het is geen vetpot, maar levert toch een extra zakcentje op dat je mooi kunt opsparen'', zegt hij. ,,Ik heb voornamelijk aan onderzoeken meegedaan. Het duurde drie tot vijf minuten om die in te vullen en leveren vijftig cent tot twee euro op."

Quote

Al 2000 mensen hebben zich aangemeld, alleen het vinden van bedrijven is nog lastig

Wiecher Hakse, initiatiefnemer

Directeur marketing en innovatie bij Timing, Wiecher Hakse, heeft het 'microjobbing' afgekeken van bedrijven in Amerika en lijkt de eerste te zijn die het - puur gericht op online - naar Nederland brengt. Hij wil daarmee vooruitlopen op de veranderingen op de arbeidsmarkt. ,,Door de invloed van internet, wordt het traditionele uitzendmodel op termijn achterhaald. Terwijl mensen wel steeds meer en flexibeler willen werken", legt hij uit.

Maar het vinden van bedrijven die hiervoor warmlopen, blijkt nog een heikel punt. ,,Het concept is nog redelijk onbekend in Nederland. Bedrijven weten niet goed wat ze ermee kunnen'', verklaart Hakse. ,,Het is meer dan alleen een enquêtemiddel, wat nu vaak gedacht wordt. Op deze manier kunnen allerlei losse taken en projecten relatief snel en goedkoop uitgevoerd worden." In de hoop vraag en aanbod wat meer recht te trekken, benaderen medewerkers van Timing nu zelf actief bedrijven.