Volledig scherm
Reizigers stappen op de trein op Rotterdam Centraal. ConsumentenClaim gaat namens ontevreden reizigers een claim indienen tegen de Nederlandse Spoorwegen. © anp

'Blaas prijsverhoging NS-treinkaartjes af'

De op handen zijnde prijsverhogingen van de Nederlandse Spoorwegen voor het reizen met de trein moeten worden tegengehouden. Daarvoor pleit de Maatschappij Voor Beter OV in een brief aan minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.

Volledig scherm
© anp

Enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen van NS worden vanaf januari duurder. De reden hiervoor is dat de kosten van NS zelf stijgen, door inflatie en een hogere gebruiksvergoeding die NS betaalt om te mogen rijden over het spoor.

Tegelijkertijd nemen de problemen op het spoor toe. Reizigers staan als sardientjes in de trein en blijven meermalen achter op het perron. Het probleem van de volle treinen wordt naar verwachting nog erger omdat NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn. Reizigers klagen steen en been. Bij reizigersorganisatie Rover kwam een recordaantal klachten.

,,De reiziger krijgt dus niet de kwaliteit die hij redelijkerwijze mag verwachten. Ook het op last van staatssecretaris Dijksma leggen van wat noodverbanden zal niet voldoende bijdragen aan een oplossing. Daarom is een tariefstijging niet aanvaardbaar", zo vindt de reizigersorganisatie Voor Beter OV.

De NS-directie gaf eerder aan niet af te zien van de tariefstijging.