Volledig scherm
Nederlandse Black Friday advertenties. © AD

Black Friday: ook massaal in de rij in Nederland?

In de Verenigde Staten ziet het vrijdag in de winkels zwart van de mensen. Black Friday wordt de dag na Thanksgiving genoemd waarop winkeliers massaal hun producten met hoge kortingen de deur uit doen en consumenten beginnen met hun kerstinkopen. In Nederland vieren we (nog) geen Thanksgiving, maar daar lijkt de Nederlandse retailer zich niets van aan te trekken. Winkels die uitpakken met Black Friday-korting zijn inmiddels ook op Nederlandse bodem te vinden.

Volledig scherm
Drukte in een winkel in Florida tijdens Black Friday. © ap
Quote

Doe dat in januari. In december worden de spullen toch wel verkocht.

Paul Moers, Marketingdeskundige

De lijst met Nederlandse bedrijven die Black Friday-korting geven is lang. Zo stunten onder anderen BCC, Bol.com, Wehkamp, Intertoys, Bart Smit en V&D met de speciale korting. Mediamarkt grijpt de week voor Sinterklaas opnieuw aan om onder het mom van 'zwarte vrijdag' korting te geven. Volgens een woordvoerder van het bedrijf wordt Black Friday in Nederland steeds populairder. ,,Wij zijn er verleden jaar mee begonnen. We vinden het een mooie tijd van het jaar voor leuke acties."

'Redelijk stupide'
Of Nederlanders de komende jaren ook massaal eind november de winkels bestormen vanwege hoge kortingen, is nog maar de vraag. Door Sinterklaas is het al drukker in de winkels dan normaal. ,,Redelijk stupide en weinig origineel", noemt marketingdeskundige Paul Moers de Black Friday-acties dan ook. Hij snapt niets van het tijdstip van de aanbiedingen. ,,Doe dat in januari. In december worden de spullen toch wel verkocht."

De auteur van het boek 'Werk aan de winkel 3.0' snapt wel waarom Amerikaanse bedrijven eind november hoge kortingen geven. ,,Na Thanksgiving moeten de winkels van de overtollige voorraad af." Maar in Nederland is dit niet het geval en is Black Friday een erg slechte timing. ,,We zijn al in de koopmood in december vanwege Kerst en Sinterklaas." Pal voor Sinterklaas producten weggeven met korting is volgens de deskundige dan ook niet slim. ,,De spullen worden toch wel verkocht."

Quote

Allicht zijn consumenten gevoelig voor deze acties. Als een winkel 25 % korting geeft is een Nederlander de allereerste die zegt: kom maar hier

Paul Moers, Marketingdeskundige

Gezellige winkels
Volgens Moers kunnen de fysieke winkels beter inzetten op het gezelliger maken van hun winkels om op te kunnen boksen tegen webshops. ,,Het gaat eindelijk beter met de economie. Retailers zouden moeten investeren in hun winkels. Dat is de grote uitdaging. Winkels lopen zwaar achter de feiten aan."

Volgens Moers zijn de grote bedrijven dan ook weinig origineel. ,,Allicht zijn consumenten gevoelig voor deze acties. Als een winkel 25 procent korting geeft, is een Nederlander de allereerste die zegt: kom maar hier. De consument is uiteindelijk de lachende derde."