Volledig scherm
Een Boeing 737 Max 8 van Ethiopian Airlines. © AP

Boeing gaat productie 737 Max-toestellen terugschroeven na crashes

UpdateBoeing gaat de productie van haar 737 Max-toestellen omlaag brengen van 52 naar 42 toestellen per maand. Dat heeft het bedrijf zojuist verklaard. Het type toestellen ligt onder een vergrootglas na twee dodelijke crashes in korte tijd. De laatste ramp, met een toestel van Ethiopian Airlines op 10 maart, leidde er al toe dat alle 737 Max-toestellen aan de grond werden gehouden.

Volledig scherm
Boeing ceo Dennis Muilenburg (midden). © AFP

Het terugschroeven van de productie begint half april. Dat maakte ceo Dennis Muilenberg vandaag bekend. Volgens Muilenberg weet het bedrijf nu dat ‘een reeks van gebeurtenissen’ leidde tot de crashes van het toestel van Ethiopian Airlines en het toestel  Lion Air in de Javazee afgelopen oktober, maar dat de twee ongevallen allebei met de activering van het MCAS-systeem te maken hebben. Met die  software-uitbreiding van de automatische piloot, het zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), wordt automatisch een duikvlucht ingezet en de neus van het vliegtuig  omlaag geduwd.

Ook zou het bedrijf een nieuwe, ‘kleine’ fout hebben ontdekt in de software. Het duurt daardoor langer voordat de update van de software klaar is. 

Boeing ziet zich genoodzaakt tot het terugbrengen van de productie nu alle 737 Max-toestellen aan de grond moeten blijven. Het zal nog niet leiden tot banenverlies bij het 737-programma, aldus Boeing. Verder wordt een speciale commissie opgetuigd om veiligheid en ontwerp van het vliegtuig te controleren.

Rampen

Vlucht ET 302 van Ethiopian Airlines richting Nairobi crashte 10 maart kort na opstijgen uit de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Alle 157 inzittenden kwamen om het leven. Uit het rapport blijkt dat de piloten uitstekend getraind waren en op de hoogte waren van de aangepaste veiligheidsprocedures van de 737 Max.

Die had vliegtuigbouwer Boeing nog aangepast na de crash van Lion Air Flight 610 afgelopen oktober. Het toen uit de Indonesische hoofdstad opgestegen toestel stortte een kwartier later met 600 kilometer per uur in de Javazee. Alle 189 passagiers kwamen om.

  1. De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’
    PREMIUM

    De niet te stuiten opmars van Farmers Defence Force: ‘Ze moeten naar ons luisteren’

    Voor veel boeren is de geest uit de fles. Geholpen door de acties in de provincies trekken woensdag duizenden agrariërs en medestanders richting RIVM en het Binnenhof in Den Haag om weer aandacht te vragen voor het stikstofbeleid dat in hun ogen niet deugt. Aan de wieg van het protest staat Farmers Defence Force, een jonge beweging die onstuimig groeit en weigert water bij de wijn te doen. Maar er klinkt ook (interne) kritiek op de werkwijze van het nieuwe ‘boerenleger’. ,,We moeten onze hand niet overspelen.’’