Een Boeing 737 MAX 8 in Washington.
Volledig scherm
Een Boeing 737 MAX 8 in Washington. © REUTERS

Boeing moet op aandeelhoudersvergadering diep door het stof

Boeing houdt vandaag zijn eerste aandeelhoudersvergadering sinds de twee dodelijke crashes met toestellen van het type 737 MAX, waarbij honderden slachtoffers vielen. De top van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant kan zijn borst natmaken. 

Het Field Museum, een natuurhistorisch museum in Chicago, vormt vandaag het decor van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Niet alleen binnen, maar ook buiten is de sfeer om te snijden. Voor de deur staan mensen die ook nog wel een appeltje te schillen hebben met het management.  

Zoals de familie van de in maart omgekomen 24-jarige Samya Stumo. De Amerikaanse Stumo zat afgelopen maart aan boord van het toestel van Ethiopian Airlines, dat kort na het opstijgen neerstortte. Er waren geen overlevenden; alle 157 mensen lieten bij de crash het leven. Vijf maanden daarvoor maakte Lion Air al een soortgelijke duikvlucht in de Javazee, waarbij alle 189 passagiers en bemanning omkwamen.

De nabestaanden van Stumo houden Boeing direct verantwoordelijk voor de crashes en hopen middels een rechtszaak iets van recht te halen. Ook een groep beleggers laat het er niet bij zitten en heeft aangekondigd de gang naar de rechter te maken. Boeing zou ‘winstgevendheid en groei boven veiligheid en eerlijkheid hebben gesteld’ en de ware omvang van de veiligheidsproblemen van de 737 Max willens en wetens hebben verborgen. 

Kostenpost 

Sinds vorige maand de problemen aan het licht zijn gekomen, staat de hele vloot van 737 MAX-toestellen wereldwijd aan de grond. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben hun bestellingen voor het nieuwe toestel gecanceld of teruggeschroefd. De verlaagde productie van de 737 heeft het bedrijf tot nu toe 1 miljard gekost en die kosten zullen nog flink oplopen. American Airlines zei de kosten van het schrappen van de vluchten te zullen verhalen op Boeing en ongetwijfeld zullen meer maatschappijen dit voorbeeld volgen.

De Amerikaanse fabrikant hoopt dat met uitgebreide aanpassingen in de software en extra piloteninstructies de toestellen eind mei of begin juni weer de lucht in kunnen. Of dat lukt is onduidelijk, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zou die beslissing afstemmen met andere toezichthouders, zoals de Europese vliegwaakhond EASA die zelf onderzoek doet naar het falen van de 737 MAX. 

Al met al zal de top van Boeing met een heel goed verhaal (en harde bewijzen) moeten komen om beleggers, luchtvaartautoriteiten en passagiers gerust te stellen en het vertrouwen terug te winnen. Voorlopig is dat nog niet zo eenvoudig; het bedrijf wordt achtervolgd door onderzoeken van de Amerikaanse justitie en luchtvaartautoriteiten wereldwijd naar het ontwerp- en certificeringsproces. 

Boeing heeft sinds de crash in maart zijn aandeel al met zo’n 10 procent zien zakken, ofwel 214 miljard dollar is verdampt. Ook met het oog op de rechtszaken van aandeelhouders en nabestaanden kan dat verlies nog flink oplopen. Want duidelijk is wel: de doden zullen het bedrijf blijven achtervolgen. ,,Ik ben de meest dierbare persoon in mijn leven verloren en wil niet dat ze voor niets is gestorven”, zei Nadia Milleron, de moeder van Samya Stumo, bij een persconferentie begin april.  ,,Er mogen niet nog meer slachtoffers vallen.”

Nadia Milleron, moeder van Samya Stumo.
Volledig scherm
Nadia Milleron, moeder van Samya Stumo. © AP

Over de hele wereld worden Boeing 737 Max-toestellen aan de grond gehouden. Bekijk de beelden hier: