'Bol.com laks met weren nepartikelen'
Het gaat bijvoorbeeld om batterijen en oortjes voor mobieltjes. Oplaadsnoertjes voor iPhones bleken niet van Apple en functioneerden niet. React, een organisatie die wereldwijd namens 235 grote merken jaagt op vervalsingen, heeft twintig zaken lopen tegen via bol.com verkopende partijen. Middels testaankopen staat vast dat het om namaakproducten gaat.
Delen per e-mail
Als je er als verkoper vragen over stelt, zegt bol.com: Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker
Hoeveel namaakproducten er precies online zijn verhandeld via bol.com is onzeker, omdat niet te achterhalen bleek hoeveel de betrokken bedrijven hadden ingekocht. ,,Voorzichtigheidshalve ga ik uit van duizenden, maar dit kunnen er ook meer zijn'', verklaart Bjørn Grootswagers van React, voorheen Stichting Namaakproducten. Deze organisatie heeft het hoofdkantoor in Amsterdam. Omdat bol.com goed aangeschreven staat, schrikt Grootswagers van de hoeveelheid nepartikelen. ,,Er zitten flink wat rotte appels tussen.''
Gevaar
Verschillende verkopers verklaren tegenover deze krant dat de webgigant malafide handelaren amper weert van het onlineplatform. ,,Als je daar als verkoper vragen over stelt, zeggen ze: 'Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker''', zegt een verkoper die via bol.com spullen aan de man brengt, maar anoniem wil blijven. Zijn naam is bekend bij de redactie.
React heeft de bedrijven gesommeerd om per direct te stoppen met de handel op straffe van een boete van 450 euro per product. Vijftien bedrijven hebben daar gevolg aan gegeven, tegen vijf bedrijven loopt de zaak nog. ,,Ook nu nog treffen we er geregeld namaakgoederen op aan en alleen daarom is het goed dat we deze site extra in de gaten houden'', aldus Grootswagers.
Hij wijst op de gevaren van nepproducten. ,,Merkproducten worden eerst uitvoerig getest, terwijl namaakproducten uit allerlei fabriekjes komen die maar wat in elkaar flansen."
Hij krijgt bijval van de verkoper. ,,Het gaat om ongecertificeerde accu's en batterijen die huisbranden tot gevolg kunnen hebben.''
De Consumentenbond heeft afgelopen jaar ruim 200 meldingen gehad over bol.com. ,,De meeste klachten gaan over het ontvangen van een ondeugdelijk product. Een klein aantal daarvan gaf aan dat het om een replica gaat'', vertelt Joyce Donat.
Consumenten voelen zich 'misleid' door zogenaamd 'originele' Apple oplaadkabels. ,,Bol.com doet alsof het originele Apple producten zijn, maar vervolgens krijg je nepproducten thuis gestuurd'', schrijft een klant die een kabel kocht voor zijn iPhone op 'de merkpagina Apple' op bol.com.
Merkproducten worden eerst uitvoerig getest, terwijl namaakproducten uit allerlei fabriekjes komen die maar wat in elkaar flansen
De webwinkel startte in 1999 met online verkoop. Sinds 2011 is bol.com ook opengesteld voor het aanbod van andere winkeliers. Bol.com erkent dat 'het helaas een enkele keer voorkomt dat een verkoper zich niet aan onze voorwaarden of de wet houdt'.
,,Met 14.000 verkopers en zo'n 15 miljoen artikelen hebben wij ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden'', geeft woordvoerder Marjolein Verkerk van bol.com toe. ,,Meldingen proberen we zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt.''
Vuurwerk
Verkerk benadrukt dat leveranciers kunnen vermelden dat een artikel geschikt is voor bijvoorbeeld Apple apparatuur. ,,Dit wordt dan aangeduid met de opmerking 'voor Apple'. Indien een leverancier in die productomschrijving aangeeft dat het een product betreft van een bepaald merk terwijl dat niet zo is, dan is dat onjuist en moeten zij dit aanpassen.''
In december onthulde deze krant al dat bol.com de mist in ging met de verkoop van vuurwerk. De inspectie voor Leefomgeving en Transport sommeerde de webgigant dat al het vuurwerk direct van de website moest.
Volgens bol.com komt het bedrijf wel degelijk in actie als zij van klanten of partners 'serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijk misbruik'. ,,Dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden. Het overgrote merendeel van onze aanbieders is gewoon betrouwbaar.''
Hebt u ook ervaring met de aankoop van een nepartikel via bol.com stuur die dan naar researchteam@ad.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huiseigenaar betaalt geen boete meer als gasaansluiting wordt verwijderd
Consumenten hoeven niet te betalen wanneer ze hun gasaansluiting laten verwijderen. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De verwijderkosten van de gasaansluiting worden in plaats daarvan betaald door iedereen die nog wel op het gasnet is aangesloten, via de periodieke aansluitvergoeding. -
Nooit een Tupperware-party meer in Nederland: ‘Dit is het einde van een tijdperk’
Tupperware trekt vanwege de dalende verkopen de stekker uit Nederland. En daarmee komt ook een einde aan die befaamde Tupperware-party, waarbij consulentes bij een gastvrouw (of -heer) thuis keukengerei en ander spul aan de man brengen. Het vertrek komt niet onverwacht, zegt de één. Voor de ander is dit het einde van een tijdperk. ,,Het draaide vooral om de gezelligheid.” -
PREMIUM
Waarom is de Rotterdamse haven nu zo in de ban van waterstof?
Het is in de Rotterdamse haven opeens waterstof voor en waterstof na. Het ene na het andere bedrijf kondigt forse investeringen aan in de schone brandstof die bekend is van de waterstofauto, maar niet omdat daar nu zoveel van rondrijden. -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst. -
Zzp’ers vaak geweigerd voor schuldhulp, ombudsman stelt onderzoek in
Zzp’ers hebben vaak geen toegang tot schuldhulp. Volgens Nationale ombudsman Reinier van Zutphen zijn er signalen zij worden geweigerd, of dat schuldhulp voor hen nog niet bestaat. Hij begint daarom een groot onderzoek naar de gemeentelijke schuldhulpverlening aan zzp’ers.
-
Bitcoin verliest meer dan 10.000 dollar in twee dagen
De prijs van de bitcoin is gisteren en vandaag flink gezakt. Sinds het begin van de week verloor de digitale munt zo’n 20 procent van de waarde, meer dan 10.000 dollar (ruim 8200 euro). -
Gedoe bij Herstel-NL: topeconoom Rabobank trekt zich terug, initiatiefnemers spreken van ‘politieke druk’
Vooraanstaande leden van Herstel-NL, een initiatief om met een alternatieve corona-aanpak de lockdown te beëindigen, zijn er gisteravond ineens uit gestapt. Het gaat om Rabobank Amsterdam-voorzitter Barbara Baarsma, econoom Bas Jacobs en voormalig CPB-directeur Coen Teulings. Een reden voor hun vertrek geven ze niet. Volgens Herstel-NL zijn de initiatiefnemers de afgelopen 24 uur door politiek Den Haag onder grote druk gezet om hun campagne te staken. -
4
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen.