Volledig scherm
© AD

'Bol.com laks met weren nepartikelen'

Het gaat bijvoorbeeld om batterijen en oortjes voor mobieltjes. Oplaadsnoertjes voor iPhones bleken niet van Apple en functioneerden niet. React, een organisatie die wereldwijd namens 235 grote merken jaagt op vervalsingen, heeft twintig zaken lopen tegen via bol.com verkopende partijen. Middels testaankopen staat vast dat het om namaakproducten gaat.

Quote

Als je er als verkoper vragen over stelt, zegt bol.com: Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker

Anonieme verkoper

Hoeveel namaakproducten er precies online zijn verhandeld via bol.com is onzeker, omdat niet te achterhalen bleek hoeveel de betrokken bedrijven hadden ingekocht. ,,Voorzichtigheidshalve ga ik uit van duizenden, maar dit kunnen er ook meer zijn'', verklaart Bjørn Grootswagers van React, voorheen Stichting Namaakproducten. Deze organisatie heeft het hoofdkantoor in Amsterdam. Omdat bol.com goed aangeschreven staat, schrikt Grootswagers van de hoeveelheid nepartikelen. ,,Er zitten flink wat rotte appels tussen.''

Gevaar
Verschillende verkopers verklaren tegenover deze krant dat de webgigant malafide handelaren amper weert van het onlineplatform. ,,Als je daar als verkoper vragen over stelt, zeggen ze: 'Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker''', zegt een verkoper die via bol.com spullen aan de man brengt, maar anoniem wil blijven. Zijn naam is bekend bij de redactie.

React heeft de bedrijven gesommeerd om per direct te stoppen met de handel op straffe van een boete van 450 euro per product. Vijftien bedrijven hebben daar gevolg aan gegeven, tegen vijf bedrijven loopt de zaak nog. ,,Ook nu nog treffen we er geregeld namaakgoederen op aan en alleen daarom is het goed dat we deze site extra in de gaten houden'', aldus Grootswagers.

Hij wijst op de gevaren van nepproducten. ,,Merkproducten worden eerst uitvoerig getest, terwijl namaakproducten uit allerlei fabriekjes komen die maar wat in elkaar flansen."

Hij krijgt bijval van de verkoper. ,,Het gaat om ongecertificeerde accu's en batterijen die huisbranden tot gevolg kunnen hebben.''

De Consumentenbond heeft afgelopen jaar ruim 200 meldingen gehad over bol.com. ,,De meeste klachten gaan over het ontvangen van een ondeugdelijk product. Een klein aantal daarvan gaf aan dat het om een replica gaat'', vertelt Joyce Donat.

Consumenten voelen zich 'misleid' door zogenaamd 'originele' Apple oplaadkabels. ,,Bol.com doet alsof het originele Apple producten zijn, maar vervolgens krijg je nepproducten thuis gestuurd'', schrijft een klant die een kabel kocht voor zijn iPhone op 'de merkpagina Apple' op bol.com.

Quote

Merkproduc­ten worden eerst uitvoerig getest, terwijl namaakpro­duc­ten uit allerlei fabriekjes komen die maar wat in elkaar flansen

Bjørn Grootswagers, React


De webwinkel startte in 1999 met online verkoop. Sinds 2011 is bol.com ook opengesteld voor het aanbod van andere winkeliers. Bol.com erkent dat 'het helaas een enkele keer voorkomt dat een verkoper zich niet aan onze voorwaarden of de wet houdt'.

,,Met 14.000 verkopers en zo'n 15 miljoen artikelen hebben wij ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden'', geeft woordvoerder Marjolein Verkerk van bol.com toe. ,,Meldingen proberen we zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt.''

Vuurwerk
Verkerk benadrukt dat leveranciers kunnen vermelden dat een artikel geschikt is voor bijvoorbeeld Apple apparatuur. ,,Dit wordt dan aangeduid met de opmerking 'voor Apple'. Indien een leverancier in die productomschrijving aangeeft dat het een product betreft van een bepaald merk terwijl dat niet zo is, dan is dat onjuist en moeten zij dit aanpassen.''

In december onthulde deze krant al dat bol.com de mist in ging met de verkoop van vuurwerk. De inspectie voor Leefomgeving en Transport sommeerde de webgigant dat al het vuurwerk direct van de website moest.

Volgens bol.com komt het bedrijf wel degelijk in actie als zij van klanten of partners 'serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijk misbruik'. ,,Dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden. Het overgrote merendeel van onze aanbieders is gewoon betrouwbaar.''

Hebt u ook ervaring met de aankoop van een nepartikel via bol.com stuur die dan naar researchteam@ad.nl

  1. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”