Volledig scherm
Keurmerken in de winkel moeten ook online bij producten worden vermeld, meent Bol.com

Bol.com wil dat ook webshops keurmerken krijgen

Bol.com gaat circa 30 bekende keurmerken digitaliseren zodat ze ook bij het online shoppen zichtbaar zijn. Maar dat is slechts het begin: keurmerken moeten snel in álle webshops liggen, meent Nederlands grootste webwinkel.

Quote

Wij weten nu vaak niet of een artikel een keurmerk heeft. Die info krijgen we niet

Jori Ebskamp

Max Havelaar; de Global Organic Textile Standard. Steeds meer Nederlanders letten er bij het winkelen op of artikelen een duurzaamheidskeurmerk bezitten. Vorig jaar besteedden consumenten naar schatting 3,5 miljard euro aan artikelen met keurmerk, bijna 30 procent meer dan in 2016.

Probleem is dat keurmerken - momenteel zo'n 250 in totaal - nu vrijwel alleen in fysieke winkels te vinden zijn. 
Dat moet gauw veranderen vindt Nederlands grootste webwinkel Bol.com.

,,Als keurmerken digitaal beschikbaar worden kan de consument net als in de winkel online goed geïnformeerde keuzes maken," zegt Jori Ebskamp, manager verantwoordelijk ondernemen en duurzaamheid bij Bol.com.

Database

Het probleem is dat Bol.com niet kan zien of artikelen een keurmerk bezitten. De producent zegt dat er meestal niet bij, keurmerken ook niet. ,,Lang niet alle keurmerken hebben een database en wanneer dat wel het geval is dan heeft iedere organisatie haar eigen aanpak," vertelt Ebskamp. ,,Artikelnamen worden anders opgeschreven en artikelnummers worden niet standaard opgenomen."

Van arren moede is Bol.com zelf gestart met het digitaliseren van enkele bekende keurmerken. De retailer maakt daarvoor gebruik van de Keurmerkwijzer van Milieu Centraal. Inmiddels zijn vijf keurmerken gekoppeld aan 3.000 items. 

Daaronder Max Havelaar (koffie, beddengoed en ander textiel), TCO (elektronica), UTZ (koffie) en Europees Ecolabel (oa douchegel en toiletpapier). Een team specialisten zoekt de artikelen op en koppelt die aan de keurmerken. ,,Een tijdsintensief proces dat gevoelig is voor fouten."

Volledig scherm
Medewerkers zijn druk bezig Bol.coms distributiecentrum te Waalwijk. © Lex van Lieshout
Quote

Wij willen hier graag een facilite­ren­de rol spelen

Thuiswinkel.org

Nederlands grootste webwinkel roept daarom de branche op werk te maken van digitale keurmerken. Samen moeten die duurzaamheidskeurmerken online beschikbaar maken. 

Brancheclub Thuiswinkel.org is positief. ,,Wij willen hier graag een faciliterende rol in spelen." Ook organisatie Milieu Centraal hoopt dat online winkels slagen. ,,Hoe meer webwinkels keurmerken koppelen aan hun producten, hoe gemakkelijker de consument een duurzame keuze kan maken," zegt Vera Dalm, directeur Milieu Centraal.

Bol.com wacht een gezamenlijke aanpak niet af. Komende tijd worden 29 keurmerken gedigitaliseerd die voor het assortiment het meest relevant zijn. Bij elke productcategorie waarvoor een keurmerk waarde heeft - bijvoorbeeld cosmetica, kleding voor baby's, sport & vrije tijd, speelgoed - worden de meest geaccepteerde keurmerken getoond. Daaronder EKO, Cotton Made in Africa en Milieukeur.

 ,,Bij ieder artikel waar we een keurmerk tonen is het logo van het keurmerk zichtbaar en wordt een korte toelichting over de duurzaamheidsaspecten gegeven," zegt de online winkel. Dan groeit het aantal artikelen met keurmerk naar 16.000. 

Filter

Op de langere termijn hoopt Bol.com dus op een duidelijke database zodat van alle 16 miljoen aangeboden producten automatisch duidelijk is, welk item een keurmerk heeft of niet. 

De online winkel wil vervolgens bij het zoeken een filter introduceren, zodat eenvoudig kan worden gezocht en gekozen uit duurzame artikelen met keurmerk.