Volledig scherm
© ANP (fotocollage AD)

Boycot energiedrankje door Albert Heijn roept vragen op

Dat Albert Heijn stopt met de verkoop van Monster Energy roept nogal wat vragen op. ,,Klanten proberen te inspireren gezonder te eten en te drinken is een goede ontwikkeling", zegt retailspecialist Laurens Sloot, ,,Maar waarom wel de halve literblikken Monster Energy weghalen, maar niet de vierpaks Red Bull of de 24-paks AH Basic energiedrank?"

Quote

Veel ouders zijn bezorgd over de sui­ker­con­sump­tie van hun kinderen

Woordvoerder Albert Heijn

Begin deze week maakte de supermarktketen bekend de strijd tegen suiker aan te gaan. ,,Wij willen onze klanten inspireren gezonder te eten en te drinken. Dat betekent soms ook dat we ervoor kiezen om producten niet meer te verkopen, zoals deze energiedrankjes", liet het bedrijf weten.

Nu verdwijnt Monster Energy uit de schappen, maar kleinere blikjes energiedrank van andere merken worden nog wel verkocht. ,,We kregen van verschillende ouders het verzoek te stoppen met de verkoop van de grote blikken energiedrank (0.5 liter, red.), omdat ze bezorgd zijn over de suikerconsumptie van hun kinderen", vertelt een woordvoerder van de supermarkt. ,,Daar willen we gehoor aan geven. Zo ligt de drempel om direct een halve liter te drinken hoger."

Verantwoordelijkheid
Sloot ziet het als een positief signaal dat AH het thema 'gezondheid' hoger op de agenda heeft gezet. ,,We consumeren met z'n allen te veel calorieën, ongeacht of dat nou vetten, koolhydraten of eiwitten zijn. Daarnaast wordt er steeds meer bekend over het negatieve effect van een te hoge suikerconsumptie. Het is heel goed dat supermarkten daar iets tegen doen", zegt hij. 

,,Het is natuurlijk wel een vorm van betutteling, maar supermarkten hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo hebben supermarkten ook de taak om te kijken of de dierlijke producten voldoen aan een bepaalde mate van diervriendelijke productie. En als het gaat om de gezondheid van de consument mag je van supermarkten verwachten dat ze selectief zijn in hun assortiment. Dat geldt dus ook als je kijkt naar het suikergehalte van bepaalde frisdranken en fruitsappen."

Quote

Halve literblik­ken weghalen, maar de grootver­pak­kin­gen laten staan klinkt een beetje als cherry picking

Laurens Sloot

Poll

Supermarkten moeten alle ongezonde energiedrankjes in de ban doen

  • Ja (52%)
  • Nee (48%)
11899 stemmen

Selectief
Die visie moet dan wel vertaald worden naar consistent beleid, vindt Sloot. ,,Het is de vraag waarom de grootverpakkingen van Red Bull of het eigen huismerk Basic wél nog verkocht worden. Die laatste is zelfs in 24-paks verkrijgbaar. Dat is 6 liter energiedrank." En dat geldt ook voor andersoortige dranken. ,,Van AA-drink weten we ook dat er varianten zijn met veel te veel suiker, moeten die dan ook gesaneerd worden? Halve literblikken weghalen, maar de grootverpakkingen laten staan klinkt een beetje als cherry picking."

Sloot stelt dat als een product in de basis ongezond is - en je wil je als supermarkt als gezond in de markt zetten - je het hele product misschien niet moet verkopen. ,,Maar het helemaal niet verkopen van energy drinks is wellicht nog een stap te ver voor supermarkten. Ik denk dat veel klanten dat als te betuttelend ervaren. Desnoods los je het op door niet meer dan één halve liter Monster per klant te verkopen. Maar nogmaals, de multipacks moeten dan ook weg." 

Reactie Monster
Monster Beverage, de producent van de door Albert Heijn geboycotte energiedrank, reageerde later vandaag met een persbericht: ,,Tot onze spijt heeft Albert Heijn de beslissing genomen om alle blikken energiedrank groter dan 250ml uit haar assortiment te halen. We begrijpen dat deze beslissing door Albert Heijn is genomen als onderdeel van een plan om de hoeveelheid suiker die geconsumeerd wordt via voedsel en dranken te verminderen. Als gevolg hiervan is Monster momenteel niet meer verkrijgbaar in de Albert Heijn vestigingen.''

,,Wij zijn teleurgesteld in de beslissing van Albert Heijn, die helaas ook van toepassing is op onze drie suikervrije Monster producten: Monster Absolutely Zero, Monster Ultra en Monster Ultra Red. Als direct gevolg van Albert Heijn's beslissing heeft de consument vanaf nu minder keuze binnen het energy schap. Voorheen kon de consument kiezen uit zeven suiker- en calorievrije energiedranken, en nu slechts uit vier. Het assortiment Monster Energy, inclusief haar vier suikervrije varianten, blijft echter breed verkrijgbaar bij andere winkels in heel Nederland.

Quote

De aandacht voor voeding is enorm toegenomen, en dat vind ik positief

Laurens Sloot

Suikerreductie
Begin deze week kondigde Albert Heijn al een suikerreductie aan. ,,De eerste stap die we zetten is een suikerreductie van 10 tot 40% in meer dan honderd populaire eigen merk producten." Daarnaast komt de supermarkt met een zogeheten Friswijzer, met daarin informatie over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën van de dranken.

Sloot denkt niet dat AH met het verbod op Monster een nieuwe trend inzet. ,,Gezondheid is een onderwerp dat al langer speelt bij supermarkten. Plus heeft er al eerder op ingezet. De aandacht voor het thema voeding en gezondheid is enorm toegenomen, en dat vind ik positief. Dit verbod is dus geen trend, maar start wel een nieuwe discussie over de vraag wat er wel en niet verkocht zou moeten worden. En sommige van die discussies hebben jaren nodig voordat er een duidelijke uitkomst is."