Volledig scherm

Buurman van Beatrix heeft beste bakkie koffie

AD KoffietestDe Spaanse naam van zijn zaak zegt het al: La Mano Maestra, de hand van de meester. Wie Alfred Mojet de Koe achter zijn espressomachine ziet staan, ziet meteen: hier werkt iemand die in elk kopje koffie liefde en vakmanschap legt. Niet voor niets wint hij dit jaar de Nationale Koffietest van het AD.

Op het Noordeinde in centrum Den Haag - met de koningin als buurvrouw - vond hij veertien jaar geleden ruimte te huur. Alfred Mojet de Koe gaf zijn huis bij de bank in onderpand, sloeg aan het verbouwen en uiteindelijk 'ging het circus van start'.

Vier M's
De echte koffieliefhebber kent de vier M's: de melange, de maling, de machine en de mens. Winnaar van de Nationale Koffietest Alfred Mojet de Koe (51) licht toe in het AD: 'Uiteindelijk draait het om degene die achter de machine staat. Laat dezelfde koffie door twee mensen zetten en je krijgt een verschillend eindresultaat. Het zijn de kleinste finesses die uiteindelijk leiden tot het optimale resultaat.'

De liefde voor koffie zat er vroeg in bij hem. 'Ik kauwde op mijn 5de al op koffiebonen. Koffie interesseerde mij altijd al. Ik ging een koffiezaak beginnen. Het moest een zaak zijn waar je niet alleen koffie kon drinken, maar ook bonen kon kopen. Koffie van overal ter wereld. En uitsluitend van de allerbeste kwaliteit.' Toentertijd was dat uniek, tegenwoordig heeft de Koe te kampen met veel concurrentie.

Concurrentie
'Veertien jaar geleden was mijn zaak een unicum', vertelt hij. 'Dat is verleden tijd. Ik hoef geen eenling te zijn, maar de spoeling wordt ontegenzeggelijk dunner. Er is meer concurrentie. Vroeger leverden de mensen hiernaast bij Douwe Egberts hun spaarpunten in en kwamen zij hier koffie drinken. Nu is er een DE Café.'

Het was voor Alfred en zijn echtgenote Lovella hard werken, maar vanaf de opening zit de loop er in. 'Vanaf dag één was ons duidelijk dat wij het met alleen koffie niet zouden redden. Dus kwamen er taart en lunch bij.' Ook de crisis kan het stel wel aan. Ze zien dat mensen minder naar de stad komen en minder te besteden hebben, maar de koffiezaak weet zijn hoofd boven water te houden. 'Het is en blijft de kunst je te onderscheiden', aldus de Koe.