Volledig scherm
Met de aanpak van Jacqueline Smit stegen de luistercijfers. © William Rutten

CEO 538: Edwin Evers is nog steeds fris en fruitig

InterviewOnder leiding van Jacqueline Smit, ceo van Radio 538, noteert de zender van Edwin Evers en straks ook het voormalig 3FM-duo Coen en Sander weer fonkelende cijfers. Daar was een ingrijpende koerswijziging voor nodig.

Volledig scherm
© William Rutten
Volledig scherm
Edwin Evers. © ANP Kippa
Volledig scherm
Ruud de Wild keert niet terug bij 538. © ANP Kippa

Dat was vast even slikken voor veel Radio 538-medewerkers: Jacqueline Smit liet er als nieuwe ceo geen gras over groeien bij haar binnenkomst september 2013. Het station was nog altijd marktleider, maar de luistercijfers stonden onder druk. Er werd bezuinigd en geruchten over een conflict met eigenaar John de Mol werden steeds luider.

Koerswijziging
Tijd voor een koerswijziging en gedragsverandering, vond Smit (50) die daarbij haar 8 jaar ervaring als directeur consumentenmarkt van Microsoft meenam. Alle neuzen moesten dezelfde kant op. The Beat of the Moment (de polsslag van de tijd) werd een heilige slogan. Smit: ,,Het werd de meetlat voor alle facetten van het radiobedrijf: de mensen, techniek, programma- en muziekkeuze en marketing."

,,We haalden mensen in huis om iedereen in dit proces te begeleiden en de focus op die nieuwe koers te houden. Dit creëerde een nieuwe omgeving en zette een gedragsverandering in gang. Ik maakte duidelijk dat voor iedereen die aan de kar bleef hangen, hier geen plek meer was.''

Luistercijfers omhoog
Haar aanpak werkte en de luistercijfers klommen omhoog. In december en januari behaalde Radio 538 een marktaandeel van 10,8 procent (een stijging van 1,5 procent) en staat daarmee voor het eerst sinds 2010 boven 3FM. ,,Maar,'' Smit draait haar laptop om en laat een lijstje getallen zien, ,,we staan met de middagshow in de belangrijke jongerendoelgroep 20 tot 34 jaar nog op een derde plaats achter 3FM én Q-Music. Daarom komen Coen en Sander na de zomer hierheen. Met hen hopen we die noot te kraken.''

Hoeveel overtuigingskracht was er nodig ze binnen te halen?
,,Er is geen overtuigingskracht op een emotionele beslissing. We raakten spontaan aan de praat tijdens een of ander radio-evenement. Daar besloten we weer eens een koffie te drinken. De grootste verandering voor hen is de overstap van een publieke naar een commerciële radiozender. Dat betekent minder 'dit is de Coen en Sander Show' en meer 'je luistert naar 538'. Hun wens is verfrissing. Je krijgt straks niet te horen wat ze bij 3FM deden.''

Coen en Sander nemen de plek in van dj Ruud de Wild. Wat gaat hij doen?
,,Zijn contract wordt niet verlengd. Of hij naar een andere zender wil, weet ik niet. Ruud is zich aan het beraden op zijn toekomst. Een ding is zeker: op dit station zullen we hem niet meer horen.''

Dj Edwin Evers in de ochtend is al jaren een topsucces, maar wat is zijn levensduur?
,,Ik zie vooralsnog geen enkele reden hem te vervangen of iemand anders alvast warm te laten draaien. Geen enkele twijfel. Evers is een uniek talent, hij scoort nog steeds het beste van iedereen en hij heeft blijkbaar ook een manier gevonden om fris en fruitig te blijven.''

Hoe bedreigend is het succes van streamingdiensten als Spotify voor het medium radio?
,,Ik zeg vaak: de korte termijn wordt over- en de lange termijn onderschat. Vlak voor het nieuwe millennium raakte ook iedereen onterecht in paniek. We luisteren nog altijd gemiddeld 3 uur per dag! Het sluit aan bij het gevoel van de dag. Ook is onderzocht dat radio onder meer als functie heeft dat we nieuwe muziek ontdekken. Spotify is gericht zoeken. Ik onderschat overigens de digitalisering niet hoor (FM moet geheel plaatsmaken voor digitale ontvangers, red.). Er is nu nog geen verdienmodel, maar we hebben hier wel veel in geïnvesteerd. We zijn helemaal klaar voor de toekomst.''

Bij Microsoft was u topvrouw in een mannenwereld. Hoe ervaart u uw rol hier?
,,Het begint bij passie, talent en héél veel inzet en dan maakt het niets uit of je man of vrouw bent. Zo stelde ik mij op bij Microsoft en nu ook hier. Mij vallen verschillen niet eens op.

,,Als ik alleen maar mannen zie in een talkshow, denk ik: benut diversiteit! Zet er niet alleen ook vrouwen neer, maar überhaupt mensen van verschillende culturen en achtergronden. Verschillende meningen kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen.''

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.