Volledig scherm
© ANP

Claimclub wil ook incassokosten terugzien van telecombedrijven

De strijd om compensatie voor de 'gratis' mobiele ­telefoons die telecombedrijven jarenlang bij abonnementen ­verstrekten, verhardt zich. Stichting Consument & Telecomsector eist dat consumenten nu ook eventueel betaalde ­incassokosten terugkrijgen.

Quote

Mobiele abonnementen zijn al jaren de grootste probleemschuld onder jongeren

Don Ceder (ConTel)

Het gratis mobieltje was lange tijd gemeengoed bij all-in-abonnementen, providers verkochten er sinds de eeuwwisseling 10 tot 20 miljoen van. De Hoge Raad maakte hier in juni 2014 een einde aan. Volgens de hoogste rechter is zo'n toestel in feite een lening, waarvoor strenge regels van consumentenbescherming gelden.  

Later oordeelde de Hoge Raad dat consumenten hun abonnement deels mogen ontbinden. Ze moeten dan wel hun toestel terugsturen.   Volgens Consument & Telecomsector (ConTel) en het concurrerende ConsumentenClaim gaat het al snel om 400 tot 500 euro compensatie per toestel. Beide willen geld zien en ze hebben inmiddels samen ruim 12.000 Nederlanders achter zich staan.  

ConTel maakt nu bekend ook incassokosten terug te eisen die bij cliënten met telefoonschulden in rekening is gebracht. ,,In Nederland is het niet toegestaan om bij een aflossingsachterstand op een krediet incassokosten te rekenen", zegt Don Ceder, woordvoerder van ConTel.

,,Mobiele abonnementen zijn al jaren de grootste probleemschuld onder jongeren. Ook veel andere Nederlanders kampen met telefoonschulden doordat telefoonproviders hen naar nu blijkt ten onrechte een lening hebben verstrekt. Het is een weloverwogen beslissing geweest van mobiele aanbieders om op deze wijze winst te maken ten koste van kwetsbare mensen."

Hoe hoog de terug te eisen incassokosten bedragen verschilt per persoon. ,,De incassokosten bedragen doorgaans 15 procent van het totaalbedrag", stelt Ceder, die uitgaat van 50 tot 200 euro per geval naast de telefoonkosten.

Compensatie

Zowel ConTel als ConsumentenClaim is in gesprek met KPN, T-Mobile, Vodafone en hun incassobureaus over compensatie. Komen die niet over de brug dan dreigen beiden met de rechter.

Al met al dreigt een miljoenenclaim voor de providers vanwege de 'afzetabonnementen'. Theoretisch zelfs een eis van honderden miljoenen of meer. Als 2 miljoen Nederlanders zouden meedoen, zijn bedragen van een miljard mogelijk.  

Nu ConTel zich richt op het bijstaan van mensen met schulden, zal het niet zo'n vaart lopen. Ook bij ConsumentenClaim lijken schuldenaren in de meerderheid.  

De providers worden zenuwachtig. Eerder meldde deze krant al dat diverse incassobureaus hun incassotrajecten voor mensen met telefoonschulden hebben stilgelegd. Zij onderzoeken de uitspraak van de Hoge Raad. Verder geeft Lindorff, incasssobureau van onder meer KPN, schuldenaren zo'n 500 euro mindering op hun schuld in ruil voor hun smartphone.  

Ceder is beslist: ,,De telecomproviders dienen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en te veel betaalde bedragen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar."