Volledig scherm
PREMIUM
Beeld van de allerlaatste vlucht van een Concorde van New York richtin Londen, op 24 oktober 2003, net na het opstijgen. © Epa

Concorde terug in modern jasje: in 3 uur en een kwartier naar New York

De vraag naar bliksemsnel vliegen is groot. Daarom werken vliegtuigbouwers nu aan nieuwe, supersonische passagierstoestellen. Al dit jaar gaat er een de lucht in.

Quote

De grootste uitdaging nu is om de motoren van de supersoni­sche vliegtui­gen zo zuinig en stil mogelijk te maken

Joris Melkert, vliegtuigingenieur TU Delft

Met de supersonische vliegtuigen komt een einde aan het ellenlang opgevouwen zitten in een krap stoeltje op weg naar, zeg New York. Want zo'n toestel doet er naar die stad straks hooguit vier uur over. Net als de iconische Concorde, die zijn eerste vlucht in de jaren 60 maakte.

NASA heeft vliegtuigbouwer Lockheed Martin opgedragen om de supersonische QueSST te ontwerpen. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie wil af van de gebruikelijke 'buis met vleugels', zoals de Concorde. Dat vliegtuig was misschien snel, maar de cabine was zo smal dat reizigers nauwelijks ruimte hadden. ,,Het toestel zat aan de grenzen van wat destijds technisch mogelijk was'', zegt vliegtuigingenieur Joris Melkert van de TU Delft. ,,Het vliegtuig was zwaar en had brandstof slurpende, lawaaiige motoren om vooruit te komen. Inmiddels gebruiken vliegtuigbouwers voor rompen en vleugels allerlei lichte materialen. De grootste uitdaging nu is om de motoren van de supersonische vliegtuigen zo zuinig en stil mogelijk te maken.''