Volledig scherm
© Archieffoto ANP

Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaarten

Vervoerder Connexxion, met 1 miljoen reizigers per dag een van de grootste vervoerders van Nederland, schrijft al enige tijd ten onrechte geld af van ov-chipkaarten van abonnementhouders.

Door een fout in de apparatuur zijn veel reizigers elke keer dat ze uitchecken het instaptarief van 87 cent kwijt. Voor wie dit niet opmerkt, kan het bedrag behoorlijk oplopen.

Reizigersorganisatie Rover eist een snelle oplossing. Connexxion heeft zijn klanten een mail gestuurd waarin gedupeerden wordt uitgelegd hoe ze hun geld terug kunnen krijgen. Reizigers moeten dan wel zelf actie ondernemen. Ze moeten met hun ov-chipkaart langs een oplaadautomaat of een afhaalapparaat in de Connexxion-bussen. Als ze in de bus hun kaart langs dit apparaat halen, wordt het ten onrechte betaalde bedrag automatisch toegevoegd aan hun reissaldo.

  1. De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’
    PREMIUM

    De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’

    Veel meer stops en nóg meer pakketjes. Nu bijna iedereen thuis is, wordt er meer online gewinkeld dan ooit. Pakketbezorgers draaien overuren en de Belangenvereniging Pakket Distributie bereidt een rechtszaak voor tegen PostNL. Want die kan via advertenties de bezorgers wel bedanken, maar dat maakt ze nog geen goede opdrachtgever, klinkt het. Of zoals bezorger Bas Masselink zegt: ,,Als wij steeds harder moeten werken, horen we toch meer te verdienen. Of ben ik nou gek?”