Consumentenbond eist compensatie klanten Ryanair
Ryanair moet over de brug komen met een vergoeding voor gedupeerden en concrete maatregelen nemen om problemen met vluchten te voorkomen. Dat eist de Consumentenbond in een brief aan de Ierse prijsvechter.
Door strubbelingen tussen Ryanair en het personeel zijn vorig jaar en dit jaar zeker duizenden vluchten vertraagd of helemaal geschrapt. ,,Ryanair weigert veel gedupeerde consumenten daarvoor te compenseren, terwijl ze daar volgens Europese regels toe verplicht is", reageert een boze Consumentenbond.
Bij de bond en claimorganisatie EU Claim liggen zeker 5000 claims van Nederlandse Ryanair-gedupeerden te wachten op afhandeling. Voor Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is de maat nu vol. ,,Ryanair stond al niet bekend als meest klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij, maar de afgelopen tijd maken ze het wel heel erg bont. Ze ruziën onophoudelijk met hun personeel, waardoor veel consumenten niet of veel te laat op hun bestemming komen. Klanten zijn zo de dupe van hun gebrekkige bedrijfsvoering. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
De Consumentenbond had al vorige maand ook al klachten over het optreden van de luchtvaartmaatschappij: het laat klanten met vragen bellen naar een duur 0900 nummer. Geld vragen voor een klantenservicenummer mag niet volgens de Nederlandse wet. De bond eist dat Ryanair het consumentenrechten serieus neemt en zich klantvriendelijker gaat gedragen.
In de brief eist de Consumentenbond dat topman Michael O’Leary voor eind november reageert. De bond houdt er rekening mee dat hij niet erg onder de indruk is van de brief en de eisen naast zich neerlegt. De consumentenorganisatie laat het er niet bij zitten. ,,Een van de opties is om samen met onze zusterorganisaties in andere Europese landen een juridische procedure te starten of gedupeerde klanten op te roepen om zich te melden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn
Mieke ontving geen grammetje waardering van haar werkgever: ‘Het is beschamend’
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Dit verandert er op 1 juli en heeft mogelijk invloed op jouw portemonnee
Op 1 juli verandert er weer van alles als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving. Deze aanpassingen kunnen invloed hebben op jouw portemonnee. Een selectie uit de belangrijkste veranderingen. -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUMKoersdalingen
Hogere rente en angst voor recessie: nagelbijten voor beleggers
De r is weer in de maand voor beleggers en dat betekent slecht nieuws. Rente en recessie-angst zorgden voor forse koersdalingen afgelopen dagen.
-
181
Oproep bedrijfsleven: Neem basisregels weer in acht tegen corona
Ondernemersorganisaties roepen iedereen op zich weer aan de basisregels te houden om het oplopende aantal coronabesmettingen te beperken. ‘Thuiswerken bij klachten en goed ventileren: het is allemaal weer belangrijk nu het aantal coronabesmettingen in Nederland oploopt en de vakantieperiode zelfs nog moet beginnen’, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. -
Vanaf 2023 eenmalige vergoeding voor slachtoffers beroepsziekten
Mensen die met schadelijke stoffen werkten en daarvan ziek zijn geworden, kunnen vanaf 1 januari 2023 aanspraak maken op een eenmalige vergoeding. De regeling start met drie beroepsziekten, te weten longkanker door asbest, allergische astma en de ‘schildersziekte’. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.