Volledig scherm
© ED

Consumentenbond: klant met hypotheek melkkoe voor banken

updateBanken jagen huizenbezitters die tussentijds hun hypotheek willen aanpassen op hoge en onverwachte kosten. Voor eenvoudige handelingen rekenen zij soms honderden tot zelfs duizenden euro’s. De Consumentenbond vindt dit schandalig. ,,Klanten worden behandeld als een melkkoe.''

Dit blijkt uit een onderzoek dat vandaag verschijnt. De consumentenorganisatie onderzocht welke kosten hypotheekverstrekkers in rekening brengen bij een wijziging op de hypotheek. Dat kan gaan om een oversluiting naar een lagere rente, het verlengen van de looptijd van de hypotheek of een wijziging na echtscheiding.

Vorig jaar deed de consumentenorganisatie dit onderzoek ook al. Daarop volgde hevige kritiek, maar die hebben de banken naast zich neergelegd. De kosten die de banken in rekening brengen, lopen nog steeds flink uiteen.

Lees verder onder de infographic

* Bij de Rabobank kunnen de kosten voor het verhogen van de hypotheek 700 of 1350 euro zijn. Bij SNS Bank is 2195 euro het maximumbedrag voor de kosten bij echtscheidingen of het verhogen van de hypotheek. Bij Van Langschot zijn de kosten bij echtscheiding per leningsdeel. Bij Triodos kost een kleine hypotheekverhoging 650 euro, een grotere 1200.

150 euro of 1495 euro?

Quote

Dit is een van de vele manieren waarop banken hun hypotheek­klan­ten als melkkoe gebruiken

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond

Zo legt ABN Amro zijn klanten die vanwege echtscheiding hun hypotheek willen aanpassen een rekening voor van 1050 euro, terwijl ING het dubbele rekent: 2100 euro. Voor het omzetten van een hypotheekvorm rekent Triodos 150 euro en NN 1495 euro.

,,Dit is een van de vele manieren waarop banken hun hypotheekklanten als melkkoe gebruiken. Hypotheekverstrekkers brengen ook vaak al een te hoge boeterente of te hoge risico-opslag in rekening. Het is echt tijd dat er nu eens een einde komt aan dit soort praktijken'', reageert Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Uit het onderzoek blijkt dat sommige hypotheekverstrekkers bij hun klanten afdwingen dat zij bij een wijziging een hypotheekadviseur inschakelen, ook als de aanpassing zo simpel is dat zij het eigenlijk zelf zouden kunnen.

Verplicht

Van de onderzochte geldverstrekkers stellen RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht, met hoge kosten tot gevolg. Rabobank was voor hypotheekadvies lange tijd de goedkoopste van de vier grote banken, maar heeft de tarieven met 20 tot 30 procent verhoogd waardoor het, aldus het onderzoek, nu tot de duurdere aanbieders.

Niet alle hypotheekverstrekkers springen er slecht uit. Zo kunnen klanten van Lloyds Bank bij een aanpassing gratis of tegen geringe kosten zelf regelen.

SNS Bank verplicht de klant vaak tot een advies om zeker te zijn dat de klant de juiste keuze maakt. ,,Wij kijken vooral naar de kwaliteit van de dienstverlening en niet alleen naar de laagste prijs'', aldus de woordvoerder. ING laat weten dat de kans op fouten met forse financiële gevolgen te groot is zonder advies. ,,Onze tarieven zijn inclusief de advieskosten. Als de klant elders advies heeft ingewonnen, betaalt hij die kosten natuurlijk niet bij ons'', aldus de ING-woordvoerder.

Reële weergave

Quote

De kosten die wij rekenen zijn een reële weergave van de kosten die wij maken

Karen de Vries, ABN Amro

De Rabobank en ABN Amro laten in een reactie weten dat zij regelmatig de kosten tegen het licht houden. ,,De kosten die wij rekenen zijn een reële weergave van de kosten die wij maken'', licht zegsvrouw Karen de Vries van ABN Amro toe. De Rabobank laat in een reactie weten dat het zijn advieskosten voor hypotheken jarenlang niet heeft aangepast terwijl die elders wel stegen. ,,We hebben onze tarieven nu ook aangepast aan de huidige marktomstandigheden.''

Bij Lloyds Bank geven ze geen advies en voeren ze alleen de wens van de klant uit. ,,Veel wijzigingen zijn ook gemakkelijk zonder advies te doen'', zegt Michiel van der Linde van Lloyds Bank. ,,Die kosten hoeft de klant dan niet te maken. Maar we kijken wel altijd of het verantwoord is dat de klant zonder advies geholpen wordt.''

Vereniging Eigen Huis vindt dat de Consumentenbond met het onderzoek de indruk wekt dat huizenbezitters zelf veel dingen kunnen regelen aan hun hypotheek. ,,Mensen moeten niet te licht gaan denken over aanpassingen aan hun hypotheek'', aldus VEH-woordvoerster Manon van Essen.