Volledig scherm
© ANP

ConsumentenClaim: Bewijs overvolle treinen in handen

Duizenden treinreizigers hebben in een tijdsbestek van twee weken 4000 foto's ingestuurd van overvolle treinen. ConsumentenClaim heeft hiermee naar eigen zeggen voldoende bewijs verzameld om eventueel een rechtszaak tegen de NS te beginnen. De NS gaat graag met de organisatie in gesprek en laat weten dat de beloofde maatregelen tijd kosten.

Klagen kan alleen over veiligheid
Juridisch gezien is het treinkaartje een ‘overeenkomst tot openbaar passagiersvervoer’. Dit houdt in dat de NS verplicht is reizigers veilig en zonder vertraging te vervoeren naar de plaats van bestemming. Je hebt hierbij geen recht op een zitplaats, zo blijkt uit de algemene voorwaarden van de NS. Dat houdt in dat je alleen je beklag kunt doen over vertraging en veiligheid. Geadviseerd wordt om daarbij altijd een foto te nemen.

Indien er genoeg klachten binnenkomen, wordt de NS er op gewezen dat er zich onveilige situaties aan boord van de treinen voordoen. In dat geval is zij zich dus bewust van de onveilige situaties en dat is in het voordeel van de reiziger bij eventuele rechtszaken. Neemt de NS geen maatregelen en gebeurt er een ongeval in een overvolle trein waardoor passagiers gewond raken, dan zal zij mogelijk geen beroep op die beperkte aansprakelijkheid kunnen doen en kan volledige schadevergoeding worden verhaald.

(bron: arag.nl)

Quote

Het is momenteel overal druk in de spits, ook op de weg. Dat hoort er een beetje bij

Erwin Kroeze, NS

De steekproef van Consumentenclaim is gehouden in maart op bekende trajecten rondom Utrecht, Den Bosch, Leiden en Amsterdam op diverse tijdstippen onder 10.000 reizigers.

Door middel van de foto's kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat. Stef Smit van Consumentenclaim: ,,De NS zegt vaak dat drukte te herleiden is na een storing of defecte trein, dat is dus niet waar.''

Rechter?
Het is nog niet duidelijk of en wanneer de organisatie naar de rechter stapt. Met de NS is afgesproken dat de organisatie eerst het onafhankelijke onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu afwacht naar de drukte in de treinen. ,,We verwachten dat er over een week of twee meer duidelijkheid over is. De NS heeft aangegeven daarna met ons te willen praten. Dat doen we, pas daarna kunnen we eventueel een procedure starten'', aldus Smit.

De organisatie denkt in ieder geval een sterke zaak te hebben. ,,Naast de foto's hebben we genoeg andere argumenten om aan te tonen dat de NS niet genoeg inspanning levert voor de reizigers.'' Zo heeft de NS volgens Smit fouten gemaakt, zoals het niet rijvaardig maken van diesellocs, die daarom 'stof staan te trekken'.

Geen recht op zitplaats
Interim-topman van de NS Roger van Boxtel reageerde eerder bij Nieuwsuur op de claim: ,,Er is geen recht op een zitplaats. We hebben bijna de hele dag een zitplaats, maar niet in de spits. Daar moeten we toch doorheen. En dat vraagt om inschikkelijkheid.'' Deze uitspraak deugt volgens Smit voor geen meter. ,,De NS moet zich houden aan een inspanningsregel voor de reiziger.''

NS-woordvoerder Erwin Kroeze benadrukt dat de Nederlandse Spoorwegen druk bezig zijn met de in december beloofde maatregelen om drukte terug te dringen. ,,Van de 1.000 omgebouwde zitplaatsen in Sprinters van eerste naar tweedeklas, hebben we er nu al 400 gedaan. Maar alles doorvoeren kost nu eenmaal tijd.'' De zegsman zegt het onafhankelijke onderzoek af te wachten alvorens te reageren op de beschuldigingen. Kroeze voegt daar nog wel aan toe: ,,Het is momenteel overal druk in de spits, ook op de weg. Dat hoort er een beetje bij.''

Volgens Consumentenclaim hebben de 10.000 forensen in ieder geval recht op 50 procent van de reiskosten tot het probleem van de overvolle treinen is opgelost. Het gaat om een miljoenenclaim.

Klik hier voor de vergrote afbeelding van de geplande maatregelen van NS.

Volledig scherm
© NS