Volledig scherm
© ANP

Controleurs: geef ook bierhulp boete

Jongeren van 18 jaar en ouder moeten een boete krijgen als zij drank kopen voor hun minderjarige vrienden. Daarvoor pleiten controleurs. Nu krijgen minderjarigen nog veel te makkelijk een biertje van volwassenen.

Het is een grote frustratie voor controleurs die erop moeten toezien dat jongeren onder 18 jaar geen alcohol kunnen kopen. Ze zien dat oudere vrienden dat voor hen doen, maar kunnen er niks tegen beginnen. ,,We horen ook van de jongeren dat ze het niet eens meer zelf proberen; ze hebben toch een volwassen vriend bij zich die wel alcohol mag kopen,'' verzucht Michiel van Baardewijk, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Drank- en Horecawet Inspecteurs (NVDI). Het fenomeen doet zich voor in uitgaansgelegenheden, supermarkten en snackbars.

Strafbaar
Het gros van de 16- en 17-jarigen komt aan drank via vrienden of ouders. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Van Baardewijk meent dat je met het strafbaar stellen van doorgeven het alcoholgebruik onder minderjarigen veel effectiever kunt bestrijden.

,,Als je een 18-jarige kunt beboeten, maak je hem medeverantwoordelijk voor de verstrekking van drank aan minderjarigen. Dan laat hij het wel uit zijn hoofd om nog een rondje te halen voor zijn minderjarige vrienden. Dit zou een goede aanvulling zijn op de bestaande wetgeving.''

Nu kunnen alleen verkopers en minderjarigen een boete krijgen als zij de leeftijdsgrens van 18 jaar voor alcoholverkoop negeren. 'Doorgevers' gaan vrijuit. Nico van der Lely, bekend van de Delftse alcoholpoli, kan zich goed voorstellen dat er een ontmoedigend effect uitgaat van de voorgestelde doorgeefboete. De kinderarts is groot voorstander van strenger handhaven, in combinatie met voorlichting. ,,Beboeten is gewoon nodig, het werkt goed.''

Om de doorgeefboete mogelijk te maken, zou een wetswijziging nodig zijn. Strengere controle op alcoholverstrekking aan jongeren wint terrein, blijkt uit de uitspraak die een Haagse rechter vorige week deed. Die veroordeelde een moeder tot een boete van 400 euro, omdat een 14-jarig meisje op het feestje van haar dochter zo dronken werd, dat ze naar het ziekenhuis moest.

Aanpakken
Mooi dat er aandacht is voor de ouders die toch een kratje bier voor hun 17-jarige zoon kopen, maar het aanpakken van de verkopers moet prioriteit houden. Dat vindt Ninette van Hasselt, specialist alcoholbeleid bij het Trimbos-instituut. ,,Daar valt nog een wereld te winnen. Eerst moeten we eens goed regelen dat professionals de wet naleven. Daarbij kun je altijd de norm onder de aandacht brengen dat ook iemand die drank voor minderjarigen inslaat, verantwoordelijkheid draagt.''

  1. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.
  2. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’