‘Coronavoucher verloopt niet na een jaar’
Consumenten maken zich zorgen omdat de vervaltermijn van hun coronavoucher dichterbij komt. Veel van de in afgelopen maart uitgegeven vouchers voor geannuleerde reizen en vluchten verlopen volgens reisorganisaties na één jaar. Maar dat klopt niet, volgens voucherplatform Checkkie.nl.
Delen per e-mail
,,De vouchers zijn aan reizigers aangeboden omdat de reis werd geannuleerd door de reisorganisatie. In die situatie behouden consumenten recht op teruggave van de reissom omdat de dienst – de reis – niet is geleverd’’, aldus Remco Kuilman, initiatiefnemer van het platform. Volgens hem is er geen regelgeving die aan deze vouchers een vervaltermijn van één jaar verbindt. ,,Dat geldt voor vouchers van vliegtickets, pakketreizen én voor vakantieparken en evenementen. We krijgen nu veel berichten van ongeruste consumenten, zij willen voorlopig niet op vakantie en halen die vervaltermijn niet. Maar ze staan juridisch gezien altijd in hun recht, wettelijk gezien kunnen de vouchers niet verlopen.’’
SGR-garantie
De vouchers die vallen onder de garantie van SGR moeten binnen een jaar minus één dag worden uitbetaald als consumenten geen gebruik willen maken van deze vouchers. Na een jaar worden vouchers niet meer gedekt door het SGR-fonds. Als een reisorganisatie failliet gaat en vouchers zijn nog niet uitbetaald, zijn consumenten hun geld kwijt.
Nu de lockdown in veel landen is verlengd, pleit Checkkie.nl voor verlenging van de SGR-garantie. ,,Het mes snijdt dan aan beide kanten. Consumenten hebben de zekerheid dat zij hun geld terugkrijgen en de reisbranche zorgt ervoor dat er geen run komt om de vouchers te gelde te maken”, aldus Kuilman.
Checkkie.nl is een initiatief van Aviclaim in samenwerking met juridisch dienstverlener DAS. Het platform werd afgelopen voorjaar opgericht nadat veel vluchten, vakanties, concerten en evenementen werden geannuleerd door de coronacrisis. ,,Zowel consumenten als bedrijven hebben veel vragen over deze vouchers. 'Moet ik de voucher accepteren? Hoe beheer ik de verschillende vouchers die ik aangeboden heb gekregen?’ We proberen antwoorden te geven op deze vragen.’’
Wettelijk gezien kunnen de vouchers niet verlopen
Dat er veel vragen zijn over vouchers blijkt ook uit het aantal reacties dat de Consumentenbond binnenkreeg. In drie weken tijd zijn er ruim 2600 meldingen binnengekomen bij het coronavakantiemeldpunt van de bond. In de meeste gevallen -4 op de 5 meldingen- gaat het om een klacht. De andere reacties zijn complimenten. De meeste klachten gaan over vluchten (1116), gevolgd door pakketreizen (616). Consumenten klagen het minst over accommodaties (394).
De klachten over losse vliegtickets gaan vooral over trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe. Travix, het moederbedrijf van Budgetair, Cheaptickets en Vliegwinkel.nl, valt in het bijzonder op met 353 klachten. Hun klanten melden massaal dat zij hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook de onbereikbaarheid van de ticketwebsites is een groot probleem.
Rechtstreeks boeken
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen. We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders.’’
Bij de luchtvaartmaatschappijen valt het grote aantal klachten over Transavia op. Consumenten ergeren zich vooral aan de ruime tijd die Transavia neemt om de reissom terug te betalen. Bij pakketreizen gaan veel klachten over het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld. Vooral het grote aantal klachten over Corendon valt op. Consumenten krijgen bij deze reisaanbieder vaak nul op het rekest als ze hun voucher willen inwisselen voor geld. Maar wettelijk hebben ze daar recht op. De Consumentenbond deelt deze signalen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze sprak Corendon hier al eerder op aan.
Complimenten
Over pakketreizen komen ook veel complimenten binnen. De meesten gaan over de goede bereikbaarheid van de reisaanbieder en de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Een groot deel van de complimenten gaat over TUI. Al krijgt deze reisorganisatie ook veel klachten, voornamelijk over het niet kunnen inwisselen van een voucher voor geld.
Ook de vakantieparken krijgen heel wat complimenten. Onder andere over terugbetaling van de reissom in plaats van het verstrekken van een voucher.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
PREMIUM
Overheidsdienstverlener Centric laat tientallen medewerkers naar kantoor komen
Terwijl een groot deel van Nederland thuiswerkt, heeft softwarebedrijf Centric vanmorgen een groot overleg voor het personeel georganiseerd. Medewerkers voelden zich onder druk gezet om aanwezig te zijn, vertelt een manager aan deze nieuwssite. -
PREMIUM
Miljoenen vouchers uitgegeven: wie geld wil zien, zal geduld moeten hebben
De overheid wil een voucherbank oprichten waarmee reisondernemingen goedkoop geld kunnen lenen om hun klanten met vouchers sneller te kunnen terugbetalen. Vijf vragen. -
Reiziger die voucher weigert, moet geld terugkrijgen
Reizigers die geen voucher hebben geaccepteerd ter compensatie van hun geannuleerde vlucht, moeten alsnog per direct hun geld terugkrijgen. Dat stelt de Geschillencommissie Reizen, aldus De Telegraaf.
-
Coronavoucher gekregen? Dit is waar je recht op hebt
Ruim een half jaar na de uitgifte van de eerste coronavouchers voor geannuleerde reizen laat de informatie nog altijd te wensen over en weten reizigers vaak niet welke risico’s zij lopen. Dat meldt het voucherplatform Checkkie.nl. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
PREMIUM
Philips-baas: Te lang gewacht, WHO waarschuwde al jaren voor een pandemie
Het afgelopen jaar begon ook voor Philips niet al te best, maar dankzij de enorme vraag naar apparaten die helpen bij het vaststellen en behandelen van Covid-19 heeft het gezondheidstechnologiebedrijf toch meer kunnen verkopen. Ook de winst nam het afgelopen kwartaal toe.